کد خبر: 82925

فاطمه صناعی

چرا صهیونیست ها به جان هم افتاده اند؟

توافق با عربستان اگر به همین روال پیش برود و اجرایی شود تمام پلن صهیونیست‌ها که از دوران ترامپ برای آن برنامه‌ریزی شده بود، از دست خواهد رفت.

فاطمه صناعی: توافق با عربستان اگر به همین روال پیش برود و اجرایی شود تمام پلن صهیونیست‌ها که از دوران ترامپ برای آن برنامه‌ریزی شده بود، از دست خواهد رفت و از روز جمعه که این توافق اعلام شد روزی نبوده که صهیونیست‌ها به جان یکدیگر نیفتند.

شاید بد نباشد قبل از این که صهیونیست‌ها را درباره توافق مهم ایران و عربستان مرور کنیم، کمی درباره فضای داخلی این رژیم شفاف‌سازی کنیم تا بدانیم چرا دولت اسرائیل به شدت مستاصل است؛ یهودیان رادیکالی که حالا در سطح حکومت و جامعه بیشتر از همیشه دوپاره و متشتت هستند، تصویر واضح آن را این شب‌ها در تجمعات چندصدهزار نفری علیه نتانیاهو در تل‌آویو و حیفا می‌بینیم.

نکته دیگر این است که در گذشته نمی‌شد راجع به زوال اسرائیل با این وضوح صحبت کرد اما امروز صحبت از مشکلات اسرائیل واقعی‌تر و عینی‌تر شده و انگاره‌ای جدید درباره وضعیت سرزمین‌های اشغالی ناظر به زوال اسرائیل در حال شکل‌گیری است. اقداماتی که در زمان دولت نتانیاهو صورت گرفت با این که جهشی رو به ‌جلو برای موقعیت اسرائیل بود اما همین نقطه قوت به دلیل اعتراضات اجتماعی فراگیری که ایجاد کرد می‌تواند زمینه فروپاشی و تعارض تدریجی بین جامعه و دولت را در اسرائیل رقم بزند چراکه این زوال قطعا در ساختار دولت، جامعه، هویت، سیاست، اقتصاد، مذهب و امنیت به وضوح آغاز شده است. تلاش برای ایجاد تفکر پادگانی در آرایش سیاسی این رژیم و ارجاع مدام به بحران‌های خارج از اسرائیل یکی از همین نشانه‌هاست.

حالا به مختصات شناسایی نگرانی اسرائیلی‌ها از توافق جدید ایران بازگردیم؛ دیروز حزب‌ا... هم تاکید کرد که توافق تهران و ریاض ضربه کاری به طرح آمریکایی ناتو «عربی-اسرائیلی» بوده است؛ طرحی که یک سر آن به قرارداد آبراهام می‌رسد.


توافق با عربستان اگر به همین روال پیش برود و اجرایی شود تمام پلن صهیونیست‌ها که از دوران ترامپ برای آن برنامه‌ریزی شده بود، از دست خواهد رفت و از روز جمعه که این توافق اعلام شد روزی نبوده که صهیونیست‌ها به جان یکدیگر نیفتند. لیبرمن به نتانیاهو گفته بود که باید استعفا دهد و حتی مسئولان ارشد امنیتی رژیم صهیونیستی اعلام کردند توافق عربستان و ایران سیلی ریاض به تل‌آویو بوده است. یکی از ترس‌های بزرگ تل‌آویو از دست‌رفتن طرح آبراهام است که اسرائیلی‌ها خیلی دوست داشتند از طریق آن برای خود مشروعیت‌سازی کنند اما فعلا منتفی است. دیروز هم خبر دیگری اعلام شد که دیگر تیر نهایی به سمت صهیونیست‌ها بود و آن هم تلاش عربستان برای برگزاری اجلاس آتی عربی با حضور ایران است و این اجلاس احتمالا پیش از برگزاری نشست کشورهای عربی و ایران در پکن برگزار می‌شود.از ترس‌های بزرگ تل‌آویو ازدست‌رفتن طرح آبراهام است که اسرائیلی‌ها خیلی دوست داشتند از طریق آن برای خود مشروعیت‌سازی کنند اما فعلا منتفی است. دیروز هم خبر دیگری اعلام شد که دیگر تیر نهایی به سمت صهیونیست‌ها بود و آن هم تلاش عربستان برای برگزاری اجلاس آتی عربی با حضور ایران است و این اجلاس احتمالا پیش از برگزاری نشست کشورهای عربی و ایران در پکن، برگزار می‌شود.

مرتبط ها