احسان زیورعالم، خبرنگار:در قسمت پیشین بایگانی روایت کردیم چگونه در ابتدای شکلگیری دولت پساانقلابی، میان معاونت سینمایی وقت، یعنی محمدعلی نجفی و سازمان تازهتاسیس بنیاد هنری مستضعفان جنگی در حوزه فعالیت سینمایی شکل گرفته بود. جنگی که محمدعلی نجفی را واداشته بود بابت دخالتهای این بنیاد، استعفا دهد و اگرچه رفتنش مدام به تأخیر میافتاد اما تحرکات بنیاد، تنها کارگردان صددرصد اسلامگرای آن روزها را بیش از پیش نسبت به ترک پست و مقامش ترغیب میکرد. بهخصوص آنکه آرزوی تبدیل کردن نمایشنامه «سربداران» به یک سریال تلویزیونی بیش از گذشته ممکن شده بود و نجفی میتوانست قید میز را بزند تا در قید دوربین بند شود، اما جدال قطبهای شکلگرفته در آستانه استعفای نجفی تمام نشده بود. شاید نخستین سمینار سینمایی پساانقلاب، سمیناری در پی ناهمخوانی دو نهاد باشد. سمیناری جهت بررسی مشکلات سینما با حضور نمایندگانی از وزارت کار، آموزشوپرورش، جامعه روحانیت، انجمن اسلامی دانشجویان، جهاد سازندگی، اداره سیاسی ایدئولوژیک نیروهای سهگانه، صداوسیما و نماینده موقت دفتر تبلیغات امام در قم. اما خبری از بنیاد هنری مستضعفان بهعنوان مهمترین تهیهکننده و مالک سینمای آن روزهای سینما نیست. بنیاد سمینار را تحریم میکند! سمیناری که قرار بود مشکلات را حل کند، بدل به آتشبار متقابل میشود. با عدم حضور مهمترین مالک سینماهای کشور، نجفی طی نامهای به انجمن سینماداران، به تاریخ دوشنبه دوم تیرماه 58، دستور تعطیلی سینماها را صادر میکند...ادامه مطلب
۰۹:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۵/۱۹
کد خبر: 82919
بازخوانی اولین جنگ سینمایی در سال 1359
جنگ قدرت بر سر سینمای بیفیلم
در قسمت پیشین بایگانی روایت کردیم چگونه در ابتدای شکلگیری دولت پساانقلابی، میان معاونت سینمایی وقت، یعنی محمدعلی نجفی و سازمان تازهتاسیس بنیاد هنری مستضعفان جنگی در حوزه فعالیت سینمایی شکل گرفته بود.
مرتبط ها