کد خبر: 82915

آمریکا، اتحادیه اروپا و چین برای کنترل هوش مصنوعی قانون‌گذاری می‌کنند

۲+۱ علیه هوش مصنوعی

با توجه به پیشرفتی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه روی کار آمدن فناوری chatgpt از نوامبر سال گذشته ایجاد شده، ابراز نگرانی دانشمندان از رشد سریع فناوری هوش‌مصنوعی در دنیا باعث شده محققان خواستار ایجاد سازوکار منظم و مقرراتی برای هوش‌مصنوعی شوند.

ندا اظهری، مترجم:با توجه به پیشرفتی که در سال‌های اخیر و به‌ویژه روی کار آمدن فناوری chatgpt از نوامبر سال گذشته ایجاد شده، ابراز نگرانی دانشمندان از رشد سریع فناوری هوش‌مصنوعی در دنیا باعث شده محققان خواستار ایجاد سازوکار منظم و مقرراتی برای هوش‌مصنوعی شوند. وجود مقررات برای این فناوری درحال ظهور که توانسته طی چندسال تا این اندازه پیشرفت داشته باشد، به‌طور قطع می‌تواند چالش‌هایی را برای مردم جهان فراهم کند و حتی هشدارهایی مبنی‌بر خارج شدن از دسترس این فناوری نیز اعلام شده است. در این میان، مجله علمی nature گزارشی منتشر کرده مبنی‌بر اینکه چین، اتحادیه اروپا و آمریکا چه دستورالعمل‌هایی را برای مهار هوش‌مصنوعی در دنیا در دستور کار خود قرار داده‌اند.

رقابت برای اجرای قوانین هوش‌مصنوعی
سام آلتمن، مدیر اجرایی شرکت فناوری OpenAI در ماه «می» امسال در جریان جلسه‌ای در مورد هوش‌مصنوعی به سناتورهای آمریکایی گفت: «اعمال قوانین برای هوش‌مصنوعی الزامی است. بسیاری از کارشناسان و غیرمتخصصان در حوزه فناوری با این موضوع موافق هستند و اعتراض‌هایی مبنی‌بر ایجاد محافظت‌های قانونی پیرامون هوش‌مصنوعی درحال افزایش است. انتظار می‌رود اتحادیه اروپا در سال جاری نخستین قوانین هوش‌مصنوعی را بعد از دوسال بحث به تصویب برساند. پیش از اتحادیه اروپا هم چین طرح وضع قوانین هوش‌مصنوعی را در نظر گرفته است. اما در عمل، هنوز بحث بر سر این موضوع مطرح می‌شود که در این قوانین چه نیازهایی باید مطرح شود و اینکه چقدر خطر هوش‌مصنوعی جدی است و درواقع چه نیازهایی باید محدود شود. حتی به‌رغم اینکه شرکت OpenAI مستقر در کالیفرنیا و سایر شرکت‌ها به‌طور علنی خواستار نظارت بیشتر شده‌اند، این شرکت‌ها دربرابر برخی طرح‌های کنترلی پیشنهادی اتحادیه اروپا مقاومت کرده‌اند و به‌جای قوانین جدید، از نهادهای هدایت‌کننده بین‌المللی و تعهدات داوطلبانه دفاع کرده‌اند. ماتیاس اسپیل کمپ، مدیراجرایی سازمان پژوهشی غیرانتفاعی AlgorithmWatch مستقر در برلین که اثرات اتوماسیون را بر جامعه مطالعه می‌کند، عنوان کرده که سه عنصر کلیدی، آمریکا، اتحادیه اروپا و چین تاکنون رویکردهای متفاوتی اتخاذ کرده‌اند...ادامه مطلب

مرتبط ها