کد خبر: 82906

تحلیلی بر وقوع انفجار در اجتماع حزب جمعیت علمای اسلام پاکستان

عاقبت خیاط هم در کوزه افتاد!

با گذشت بیش از یک هفته از وقوع انفجاری بسیار قوی در منطقه باجور در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، براساس اطلاعات منابع خبری همچنان بر رقم کشته‌های این انفجار افزوده می‌شود، چنانکه تا لحظه نگارش این مطلب رقم 65 کشته رسما مورد تایید قرار گرفته است.

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین‌الملل:با گذشت بیش از یک هفته از وقوع انفجاری بسیار قوی در منطقه باجور در ایالت خیبرپختونخواه پاکستان، براساس اطلاعات منابع خبری همچنان بر رقم کشته‌های این انفجار افزوده می‌شود، چنانکه تا لحظه نگارش این مطلب رقم 65 کشته رسما مورد تایید قرار گرفته است. طی 10 سال اخیر این چهارمین عملیات خونینی است که در منطقه شمال غرب پاکستان به‌وقوع می‌پیوندد. حمله به مدرسه نظامیان در سال 2014 و کشته شدن 147 نفر که اغلب دانش‌آموز بودند و دو انفجار مهیب دیگر در مساجدی در پیشاور -که هریک به کشته شدن 74 و 100 نفر (عمدتا نظامی) منجر شدند- تنها بخشی از عملیات‌های مسلحانه خونینی بودند که طی سال‌های اخیر در این منطقه از پاکستان به‌وقوع پیوسته است. بااین‌حال عملیات انتحاری اخیر را می‌توان از یک جهت کاملا متمایز از موارد گذشته ارزیابی کرد؛ اینکه برخلاف عملیات‌های گذشته که عمدتا عوامل دولتی، نظامیان و حتی خارجی‌ها در کانون این حملات قرار داشتند، این بار حزب جمعیت علمای اسلام که یک حزب کاملا محلی و دارای عقایدی شدیدا اسلام‌گرایانه است، در مرکز این حملات قرار گرفته است.

پیشینه حزب جمعیت علمای اسلام
حزب جمعیت علمای اسلام از قدیمی‌ترین احزاب سیاسی پاکستان است که قدمتش به بیش از 100 سال و به دوران پیش از جدایی هند از پاکستان بازمی‌گردد. عقاید این حزب متاثر از مکتب دیوبندی بوده و به برقراری یک نظام سیاسی کاملا اسلامی در پاکستان، ترویج قرآن و سنت، معیار قرار دادن سیره خلفای راشدین در امر حکومت، ممنوعیت تصدی سمت‌های حکومتی برای غیرمسلمانان، توسعه مدارس دینی، جداسازی مراکز آموزشی زنان و مردان، سیاست خارجی بی‌طرفی، توجه به فرهنگ جهاد برای دفاع ملی و... معتقد و پایبند هستند....ادامه مطلب

مرتبط ها