کد خبر: 82850

راه درست استفاده از اهرم آمریکا علیه نتانیاهو

معمای اسرائیل ایالات ‌متحده‌ آمریکا

ناتان ساشز، تحلیلگر ارشد و مسئول بخش سیاست خاورمیانه‌ای موسسه بروکینگز، در مقاله «معمای اسرائیل ایالات‌متحده آمریکا؛ راه درست استفاده از اهرم آمریکا علیه نتانیاهو» که در وب‌سایت فارن افرز منتشر شده، به بررسی بایسته‌ها و ضرورت‌های رابطه دولت بایدن با رژیم‌صهیونیستی پرداخته است.

سجاد عطازاده، مترجم:ناتان ساشز، تحلیلگر ارشد و مسئول بخش سیاست خاورمیانه‌ای موسسه بروکینگز، در مقاله «معمای اسرائیل ایالات‌متحده آمریکا؛ راه درست استفاده از اهرم آمریکا علیه نتانیاهو» که در وب‌سایت فارن افرز منتشر شده، به بررسی بایسته‌ها و ضرورت‌های رابطه دولت بایدن با رژیم‌صهیونیستی پرداخته است. خوانش این مقاله ضمن تایید وجود شکاف‌های عمیق در بین لایه‌های مختلف مردم و نخبگان اسرائیل، به دل‌زدگی و اختلاف دولت ائتلافی حاکم بر رژیم‌صهیونیستی نیز اشاره دارد. به‌علاوه مقاله این احتمال را نیز بررسی می‌کند که ممکن است نتانیاهو برای غلبه بر مشکلات داخلی شدید خود، سعی در اعمال متهورانه در عرصه سیاست‌خارجی، مانند عادی‌سازی روابط با عربستان‌سعودی، داشته باشد.

مبارزه بر سر آینده دموکراسی اسرائیل در روزهای اخیر وارد مرحله جدیدی شد؛ ائتلاف دست راستی به رهبری نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو یکی از اجزای طرح گسترده خود را برای محدود کردن قدرت دیوان عالی در زمینه بررسی اقدامات دولت و قانون‌گذاری به تصویب رساند. زمانی که برای اولین‌بار دولت نتانیاهو در ماه ژانویه از طرح‌های خود برای تضعیف چشمگیر قوه قضائیه اسرائیل رونمایی کرد، اعتراضات در سراسر این «کشور» بالا گرفت و درنهایت باعث شد نتانیاهو برنامه‌های خود را متوقف کند. او در‌عوض به رویکردی مرحله‌ای روی آورد و از اوایل جولای دوباره دست‌به‌کار شد و درنتیجه با اعتراضات شدیدتری در سراسر کشور نیز روبه‌رو شد. اکنون و پس از رأی‌گیری روز دوشنبه هفته گذشته، اسرائیل وارد دورانی بی‌سابقه شده است. هزاران نفر از نیروهای ذخیره داوطلب ارتش قصدشان را برای تعلیق خدمتی خود اعلام کرده‌اند، کادر پزشکی در اعتصاب هستند و جامعه اسرائیل نیز بیش از هر زمان دیگری قطبی شده است....ادامه مطلب

مرتبط ها