کد خبر: 82591

فتح‌الله‌زاده، مدیر پیشین استقلال از ۱۳۵ میلیارد بدهی دولت به آبی‌ها خبر داد، قبل از این قربان‌زاده، رئیس سابق خصوصی‌سازی از کشف بدهی‌های جدید سرخابی‌ها گفته بود که دولت موظف به پرداخت آن است

چقدر از بدهی سرخابی‌ها صاف می‌شود؟

صبح دیروز صحبت‌های علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق استقلال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مورد توجه رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی قرار گرفت که اگرچه پیش از این توسط افراد دیگر اشاره شده بود، اما عدد و رقمی که مدیرعامل سابق آبی‌ها روی آنتن زنده تلویزیونی اعلام کرد باعث شد گوش‌های هواداران تیز شوند.

صبح دیروز صحبت‌های علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل سابق استقلال در یکی از برنامه‌های تلویزیونی مورد توجه رسانه‌ها و همچنین فضای مجازی قرار گرفت که اگرچه پیش از این توسط افراد دیگر اشاره شده بود، اما عدد و رقمی که مدیرعامل سابق آبی‌ها روی آنتن زنده تلویزیونی اعلام کرد باعث شد گوش‌های هواداران تیز شوند و امیدواری برای رفع مشکلات دو باشگاه پرطرفدار پایتخت و به‌خصوص استقلال ایجاد شود. فتح‌الله‌زاده اعلام کرد وزیر ورزش تعهد داده که بدهی‌های اعلام نشده آبی‌ها را پرداخت کند: «آقای قربان‌زاده گفته بود پولی که در صورت‌های مالی شما نیست و بالای 100 میلیارد تومان است، وزارت ورزش تعهد داده که آن را برگرداند. مجموع این عدد 135 میلیارد تومان است که باید در آن زمان به ما پرداخت می‌شد. وقتی تیم را وارد فرابورس کردند، بدهی‌های باشگاه باید صفر می‌شد. قربان‌زاده هم در یکی از برنامه‌های تلویزیونی اعلام کرد در زمان ورود به فرابوس وزارت ورزش تعهداتی داده که به آن عمل نکرده که منظورش همین بدهی‌هاست. این پول ماست که پرداخت کرده‌ایم و وزارت ورزش باید به ما برگرداند. وزارت ورزش تعهد کرده بود طلب‌هایی را که مردم از ما داشتند و در صورت‌های مالی نیامده، پرداخت کند اما این اتفاق رخ نداد.»
ماجرا به زمان واگذاری سرخابی‌ها برمی‌گردد. زمانی‌ که دو تیم قرار بود وارد فرابورس شوند بدهی‌های نامشخصی وجود داشت که قرار بود وزارت ورزش و دولت درصورت مشخص شدن آن، نسبت به پرداخت این رقم‌ها اقدام کنند و به‌نوعی آن را گردن گرفتند. حالا دو باشگاه توقع دارند پس از پرداخت این بدهی‌ها، مسئولان وزارتخانه نسبت به تسویه این موضوع اقدام کنند که این اتفاق تاکنون رخ نداده است. قربان‌زاده هم در آخرین حضورش در برنامه تلویزیونی فوتبال برتر در این مورد گفته بود: «این دو باشگاه روزی که بورسی شدند بدهی‌های افشانشده‌ای داشتند که بعدا آشکار شده است، مثلا شخصی طلبی داشته و بعدا با شکایت از باشگاه آن را از حساب برداشت کرده یا اینکه بعدا مشخص شده که طلبکار بوده است. دولت متعهد به پرداخت این بدهی‌ها شده است، چون شرکت وقتی به سهامدار عرضه می‌شود باید بدهی و زیان و دارایی‌اش مشخص باشد. در چنین شرایطی سهامدار قبلی امضا می‌دهد که اگر بدهی بعدا کشف شد، موظف هستم که آن را پرداخت کنم، پس بدهی‌های افشانشده استقلال و پرسپولیس را که در صورت مالی نبوده و حالا مشخص شده دولت باید بپردازد. حالا دولت در این شرایط کاری که انجام می‌دهد، این است که بدهی‌های دو باشگاه را با وام‌هایی که آنها از بانک گرفته‌اند تسویه می‌کند.»
در این شرایط حالا این امیدواری ایجاد شده که بدهی دو باشگاه به بانک‌هایی که از آن وام گرفته‌اند یا حداقل بخش عمده آن از این طریق تسویه شود تا در آستانه شروع فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر دو تیم در شرایط بهتری وارد رقابت با مدعیان شوند. به‌خصوص استقلال که در ماه‌های اخیر به‌شدت با بحران‌های مالی روبه‌رو بوده و در چنین اوضاعی اگر وزارت ورزش هرچه زودتر تکلیف این بدهی‌ها را مشخص کند می‌تواند کمک بزرگی به سرخابی‌ها داشته باشد.

مرتبط ها