کد خبر: 82461

بررسی ادعای فدراسیون تنیس برای صعود به دسته ۲ جهان

پلی‌آف یا دسته ۲؟ مساله این است

رقابت‌های تنیس جام دیویس در دسته سوم آسیا در روزهای گذشته در سریلانکا برگزار شد و تیم ملی ایران که در سال‌های اخیر حتی به دسته چهار هم سقوط کرده بود موفق شد .

رقابت‌های تنیس جام دیویس در دسته سوم آسیا در روزهای گذشته در سریلانکا برگزار شد و تیم ملی ایران که در سال‌های اخیر حتی به دسته چهار هم سقوط کرده بود موفق شد با ارائه نمایشی خوب برابر رقبایی چون ویتنام، عربستان، سریلانکا و پاسیفیک به‌عنوان صدرنشین گروه راهی مرحله پلی‌آف لیگ دسته دو جهانی شود. اتفاقی که اگر‌چه می‌تواند برای تنیس ما مثبت باشد، اما فدراسیون تنیس در اقدامی عجیب مدعی شد که تیم ما به دست دو جهانی صعود کرده و این اتفاق پس از نزدیک به نیم‌قرن رخ داده است.
ادعایی که تنها با یک جست‌وجوی کوچک در سایت رقابت‌های دیویس کاپ مشخص است که کاملا با واقعیت مطابقت ندارد و این فدراسیون تلاش کرده تا این موفقیت را بزرگ‌تر از آن چیزی که بوده جلوه دهد. 
رقابت‌های جام دیویس از سال 1900 آغاز شده و تاکنون 123 دوره آن برگزار شده تا یکی از قدیمی‌ترین رقابت‌های ورزشی لقب بگیرد. این رقابت‌ها در طول تاریخ برگزاری خود با تغییراتی در فرمت برگزاری خود همراه بوده و مسئولان برگزاری تلاش کرده‌اند تا با این تغییرات، مسابقات خود را جذاب‌تر برگزار کنند. در دهه 70 میلادی که ایران در این مسابقات حضور داشت و طبق ادعای سایت فدراسیون از آن زمان تاکنون در دسته دو حاضر نبوده‌ایم رقابت‌ها در چند منطقه (زون) آمریکا، اروپا و شرق و اینتر زونال برگزار می‌شد و تیم ما در چند دوره در زون اروپا حضور داشته است. پس از آن و در دهه 80 این تورنمنت دوباره دچار تغییراتی شد و به‌نوعی منطقه‌بندی‌ها تغییر کرد و به‌تدریج به‌صورت قاره‌ای و در دسته‌های مختلف برگزار شد. در ادامه تیم ایران معمولا بین دسته‌های سه و حتی 4 آسیا در نوسان بود و البته در مقاطعی هم موفق شد به دسته دو آسیا راه پیدا کند که در حفظ این رده موفقیت چندانی نداشت. 
از سال 2019 فرمت مسابقات دوباره دچار تغییر شد و این‌بار مناطق مختلف به دو دسته سه و چهار تقسیم شدند و در این فرمت دیگر خبری از دست یک و دو آسیا نخواهد بود. به این ترتیب تیم‌های برتر دسته 3 هر وزن به مرحله پلی‌آف دسته دو جهانی می‌روند و در آنجا یک مسابقه حذفی برگزار می‌کنند تا در‌صورت برتری راهی دسته دو شده و اگر ببازند دوباره به دسته 3 قاره خود برگشته و سال بعد دوباره در همان دسته به رقابت می‌پردازند. به این ترتیب تیم ملی ایران در رقابت‌های پلی‌آف که احتمالا بهمن‌ماه برگزار می‌شود به مصاف حریف خود می‌رود و در صورت برتری به دسته دو راه پیدا می‌کند و در غیر این‌ صورت در دوره بعدی دوباره در دسته 3 آسیا حضور خواهد داشت.

مرتبط ها