کد خبر: 82421

یک قدم تا شناخت تشکیل کیهان

تلسکوپ جیمز وب چه آورده‌ای برای جریان علمی داشته؟

قریب‌ به یک‌سال و هفت‌ماه از زمانی که تلسکوپ فضایی «جیمز وب» به فضا پرتاب شد، می‌گذرد و حالا سالگرد اولین تصاویری است که به زمین مخابره کرد.

ندا اظهری، مترجم:قریب‌ به یک‌سال و هفت‌ماه از زمانی که تلسکوپ فضایی «جیمز وب» به فضا پرتاب شد، می‌گذرد و حالا سالگرد اولین تصاویری است که به زمین مخابره کرد؛ تصاویر شگفت‌انگیزی که برای نخستین‌بار فضا را با جزئیات نشان می‌داد، تعجب دانشمندان را به‌همراه داشت. این تلسکوپ که به‌عنوان جایگزینی برای تلسکوپ هابل راهی فضا شد، تاکنون اطلاعات ارزشمندی را به زمین مخابره کرده و امید می‌رود اطلاعات و تصاویری که ثبت و ارسال کرده و خواهد کرد، بتوانند راهی برای پیشرفت بیشتر دانشمندان در زمینه‌های فضایی و شناخت بیشتر انسان از فضا و کهکشان باز کنند. جیمز وب به‌واسطه ابزارهای با رزولوشن و حساسیت بالایی که در آن به‌کار رفته، قادر است تصاویر بسیار باکیفیت و با جزئیات را ثبت کند که تاکنون هیچ تلسکوپ دیگری نتوانسته از کهکشان و فضا شکار کند. حالا سراغ این رفته‌ایم که تلسکوپ جیمز وب در یک‌سالی که گذشت چه دستاوردها و آورده‌هایی برای دانشمندان داشته است.

کشف غبار کربن الماس‌مانند
به گزارش space، تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین غبار کربن شناخته‌شده را در یک کهکشان کشف کرده است که نشان می‌دهد اولین کهکشان‌ها پس از انفجار بزرگ سریع‌تر از آنچه پیش‌تر تصور می‌شد، شکل گرفته‌اند. تیمی از ستاره‌شناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی قدرتمند، نشانه‌هایی از عنصری را مشاهده کرده‌اند که بخش اصلی حیات را در 10 کهکشان مختلف تشکیل می‌دهد که از همان یک‌میلیارد سال پس از انفجار بزرگ وجود داشتند. کشف غبار کربن بلافاصله پس از انفجار بزرگ می‌تواند نظریه‌های مربوط به تکامل شیمیایی جهان را متزلزل کند؛ چراکه فرآیندهایی که عناصر سنگین‌تری مانند کربن را ایجاد و پراکنده می‌کنند باید مدت‌ها پیش‌تر از سن این کهکشان‌های جوان در زمان شناسایی شدن توسط جیمز وب تشکیل شده باشند. یافته‌های جالب‌توجه اینجاست که ما می‌توانیم به‌طور مستقیم ویژگی‌های این دانه‌های غبار را در زمان‌های اولیه مشاهده کنیم که بر پایه کربن هستند...ادامه مطلب

مرتبط ها