کد خبر: 82417

حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

عربستان سعی می‌کند در برقراری روابط با کشورها توازن ایجاد کند

برای بررسی چرایی اتخاذ رویکردهای جدید ‌عربستان و تغییر مسیر سیاسی این کشور در منطقه و جهان با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست:عربستان بعد از ازسرگیری دوباره روابط با ایران به سمت گسترش روابط با دیگر کشورهای منطقه حرکت کرد و روابط خود را با روسیه و چین نیز گسترش داد. در آخرین مورد نیز قرار است میزبان مذاکرات صلح میان اوکراین و روسیه باشد. علاوه‌براین نیز زمزمه‌هایی مبنی‌بر عادی‌سازی روابط عربستان با اسرائیل شنیده می‌شود. برخی رسانه‌های خارجی ادعا می‌کنند که آمریکا برای عادی‌سازی روابط با اسرائیل به عربستان فشار وارد می‌کند و برخی نیز ادعا می‌کنند که عربستان برای این عادی‌سازی شروطی را مطرح کرده است. این کشور جدای از گسترش روابط دیپلماتیک خود به دنبال اجرای برخی پروژه‌های سینمایی و ورزشی در داخل نیز هست. مواردی که نشان می‌دهد، عربستان به دنبال به دست آوردن نقش مهمی در منطقه و جهان است و از طرفی هم سعی دارد تصویری از یک کشور مدرن را به جهان مخابره کند. برای بررسی چرایی اتخاذ رویکردهای جدید ‌عربستان و تغییر مسیر سیاسی این کشور در منطقه و جهان با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

*عربستان سعودی درصدد است ‌تعریف جدیدی از سیاست‌های منطقه‌ای و بین‌المللی خود داشته باشد، سیاست‌های تهاجمی محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان در گذشته، مخصوصا بعد از قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار برجسته سعودی، وجهه این کشور در عرصه‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به‌شدت مخدوش و متزلزل کرده، لذا عربستان هم در جنگ یمن و هم در شیوه‌های تهاجمی و دخالت‌هایی که در سوریه، لبنان و عراق داشته با شکست مواجه شد و این امر به انزوای سیاسی عربستان کمک کرد. به همین دلیل عربستان در نخستین گام به ایران نزدیک شد و توافقنامه پکن بین ایران و عربستان موجب شد که این کشور از انزوای سیاسی خارج بشود.

*اخیرا نشستی بین وزرای خارجه شش کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس با حضور روسیه در مسکو برگزار شد. موضع‌گیری روسیه در مورد جزایر سه‌گانه، پیامش این بود که روسیه تمایل دارد‌ با کشورهای حوزه خلیج فارس رابطه تنگاتنگی برقرار کند.

*عربستان به‌عنوان بزرگ‌ترین عضو شورای همکاری خلیج فارس در نشست مسکو پیشنهاد کرد که برای حل بحران روسیه و اوکراین و پایان دادن به جنگ اوکراین، نشستی در جده تشکیل شود که در آن شخصیت‌های بلندپایه 30 کشور جهان به اضافه نمایندگان روسیه و اوکراین شرکت کنند.

*به‌نظر می‌رسد که عربستان تلاش می‌کند چهره خودش را در صدر افکار عمومی، بهبود بخشد و این در چهارچوب طرح 2030 محمد بن‌سلمان، برای رساندن عربستان به یک کشور روزآمد و متمدن قراردارد و قابل تجزیه و تحلیل است.

*عربستان تلاش دارد از گذشته خود فاصله بگیرد و سیاست متعادل‌تری در منطقه اتخاذ بکند. اگر این کشور، بتواند در نشست آینده جده به جنگ اوکراین و روسیه پایان دهد، طبیعی است عربستان، در سطح جهان جایگاه بالاتری پیدا خواهد کرد و می‌تواند به‌عنوان کشور قدرتمند و تاثیرگذار منطقه‌ای، سطح مناسبات خود با همه کشورهای منطقه را ارتقا بخشد....ادامه مطلب

 

مرتبط ها