کد خبر: 82415

ناصر غریب‌نژاد

حراج تهران؛ اقتصاد هنر، شفاف‌سازی و دیگر هیچ!

این نظر که اقتصاد هنر صرفا جولانگاه مرتکبان پولشویی و جرایم سازمان‌یافته است با واقعیت همخوانی دارد؟

ناصر غریب‌نژاد، پژوهشگر مالی:همواره در نظر عموم، هنرمندان از وضعیت مالی نامناسبی برخوردار هستند، آیا این تصور تطبیقی با میزان گردش مالی حراج‌ها و گالری‌ها دارد؟ این نظر که اقتصاد هنر صرفا جولانگاه مرتکبان پولشویی و جرایم سازمان‌یافته است با واقعیت همخوانی دارد؟ این قبیل پرسش‌ها به ذهن هر شهروندی که از حجم مبادلات مالی حراج‌ها و رویدادهای هنری آگاه باشد، متبادر می‌شود.

در ایران ما نیز از ابتدای دهه 90 و رشد روزافزون گالری‌های کشور، این بازار که در سال 1389 درمجموع از 72 گالری برخوردار بود، ظرف 10 سال به بالای 200 گالری رسید و مورد توجه فعالان اقتصادی و مجموعه‌داران قرار گرفت.

حجم مبادلات مالی این رویداد هنری با گردش مالی 211 میلیارد و ۲۱۰ میلیون تومان، رکورد چشمگیری را در بازار هنر ایران ثبت کرد.

درخصوص حراج تهران همواره انتقاداتی وارد است که در فضایی برگزار می‌شود که خریداران و فروشندگان در شرایطی غیرشفاف حضور دارند و شرایط کاملا مه‌آلود است. شاید در برگزاری این رویداد از رسانه‌ها دعوت به عمل ‌آید یا در فضایی مشخص برگزار شود اما نکته مهم در این خصوص عدم شناسایی مشتری و فروشنده است. با مراجعه به سایت رسمی این حراج هیچ اطلاعات قابل تأملی درخصوص خریداران، گالری‌ها و مجموعه‌داران فعال در این حراج وجود ندارد...ادامه مطلب

مرتبط ها