کد خبر: 82359

انسیه خزعلی

از ظهر عاشورا زینب علمدار است

حرکت امام حسین(ع) و همراهی زینب و اهل بیت(ع) از مهم‌ترین و درس‌آموزترین حرکت‌های انقلابی ماندگار است که شاید در تاریخ مشابه آن را از نظر تاثیر و جاودانگی نتوان یافت.

انسیه خزعلی، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور در دولت سیزدهم:حرکت امام حسین(ع) و همراهی زینب و اهل بیت(ع) از مهم‌ترین و درس‌آموزترین حرکت‌های انقلابی ماندگار است که شاید در تاریخ مشابه آن را از نظر تاثیر و جاودانگی نتوان یافت.
همراه نمودن خانواده در یک نبرد کاملا مردانه که طرف مقابل نیز به بی‌مبالاتی و عدم تقید به امور ارزشی شناخته شده بود و گروگانگیری‌های عصر معاویه و سبک رفتاری یزید بر کسی پوشیده نبود، پیام‌های زیادی را با خود حمل می‌کند. این همراهی اولا، بیانگر جدیت حسین(ع) در مقاومت و هزینه‌دهی و پذیرش قیمت بالای این امر به دلیل اهمیت آن است. ثانیا، خانواده‌محوری را در یک حرکت بزرگ اجتماعی و نقش‌نگاری و جانمایی برای زنان را در جای‌جای مبارزه بیان می‌کند. ثالثا، نقشه‌راه هوشمندانه حسین(ع) برای استمرار تاریخی حرکت و اهداف بلندمدت ترسیم‌شده حضرت را بیان می‌کند. امری که در برابر همه مخالفت‌ها در مسیر، حضرت به آن اشاره می‌کنند و در مورد ممانعت‌ها از حرکت خود و اصحاب با «شاء الله ان یرانی قتیلاَ» کلام را مختومه می‌سازد و در برابر اصرار عده‌ای مبنی بر اینکه خانواده در این مسیر همراه نشود با قاطعیت می‌فرماید: «شاء الله أن یراهنّ سبایا» اشاره‌ای است عمیق و دقیق به وظیفه‌ای که در اسارت به عهده زنان نهاده شده و شاید جز آنان دیگری قدرت بر انجام آن نداشته باشد.
لذاست که مستشرق آلمانی می‌گوید: من از تدبیر حسین و آینده‌نگری او متعجبم که زنان و کودکان را در این سفر خطرناک با خود همراه می‌کند؛ چراکه آنچه زینب در شام انجام داد به طور کامل اوضاع را دگرگون نمود، به گونه‌ای که شام معروف به سب و لعن علی را به شهری مداح علی بدل کرد که در گوشه و کنارش محافل برای ذکر مظلومیت آنها به پا شد...ادامه مطلب

 

مرتبط ها