کد خبر: 82358

گروه آی 2 یو 2 رقابت قدرت‌های بزرگ در خاورمیانه را تشدید می‌کند؟

پروژه مهار چین با گروه‌های کوچک چندجانبه

گروه ‌آی‌2یو2 متشکل از هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات‌متحده آمریکا در اکتبر 2021 تاسیس شده و تاکنون با استفاده از یک برنامه اقتصادی روی پروژه‌ها و حوزه‌های سیاستی تمرکز کرده است .

سجاد عطا زاده، مترجم:جاناتان فولتون، استاد دانشگاه بن‌زائد امارات متحده عربی، در مقاله «‌آی2یو2: ظهور گروه‌های کوچک چندجانبه در خاورمیانه» که در پرونده منتشره توسط موسسه Middle East Council on Global Affairs دوحه قطر و دانشگاه واسدا ژاپن منتشر شده است، به علل و چالش‌های گروه تازه‌تاسیس آی2یو2 متشکل از آمریکا، هند، امارات متحده و رژیم‌صهیونیستی پرداخته است و علت تشکیل آن را تلاش آمریکا برای مهار کنشگری چین در منطقه خاورمیانه می‌دانند؛ امری که با توجه به ارتباط وثیق کشورهای این منطقه با پکن بسیار دشوار است.

گروه ‌آی‌2یو2 متشکل از هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات‌متحده آمریکا در اکتبر 2021 تاسیس شده و تاکنون با استفاده از یک برنامه اقتصادی روی پروژه‌ها و حوزه‌های سیاستی تمرکز کرده است که دامنه‌چندانی ندارند و بعید است که منافع قدرت‌های دیگر را به چالش بکشند. این رویکرد یک انتخاب راهبردی است زیرا ممکن است ادراک آن به‌عنوان یک ائتلاف ضدچینی پیامدهایی ژئوپلیتیک به همراه داشته باشد. ادراک در سیاست بین‌الملل از اهمیت زیادی برخوردار است و احتمالا به این گروه در پکن به چشم دیگر گروه‌های کوچک چندجانبه موجود در منطقه هند، اقیانوسیه، کواد و آکس نگاه می‌شود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه در سخنرانی مه 2022 خود با عنوان «رویکرد دولت به جمهوری خلق چین» هدف ایالات‌متحده را شکل دادن به محیط راهبردی پکن و درعین‌حال ترویج ترجیحات خود مبنی‌بر شکل‌گیری یک هند- اقیانوسیه باز و فراگیر توصیف کرد. رهبران پکن احتمالا ‌آی2یو2 را تلاش دیگری برای شکل دادن به گزینه‌های راهبردی چین می‌دانند....ادامه مطلب

مرتبط ها