کد خبر: 82298

مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» تشریح کرد

جزئیات جدید از اطلاعات مالی تامین اجتماعی

این آمار و ارقام نشان می‌دهد در حال حاضر سازمان تامین اجتماعی مهم‌ترین و محوری‌ترین سازمان فعال در حوزه بیمه اجتماعی و بازنشستگی کشور است.

مهدی عبداللهی، دبیر گروه اقتصاد:از آنجایی که سازمان تامین اجتماعی یک نهاد بیمه‌ای و بازنشستگی است و یکی از مهم‌ترین بخش‌های آن، بخش اقتصادی سازمان است. بخش اقتصادی که حالا در قالب یک معاونت فعالیت می‌کند، وظیفه حفظ، صیانت و سرمایه‌گذاری منابع مازاد حق بیمه کارگران و بیمه‌پردازان را بر عهده دارد. منابعی که حالا ارزش آنها بین 1300 تا 1400 هزار میلیارد تومان به قیمت روز است. در خصوص اینکه وضعیت سرمایه‌گذاری‌های سازمان تامین اجتماعی در چه شرایطی است و این منابع چه آورده‌ای برای سازمان دارد و چگونه از این منابع صیانت می‌شود، «فرهیختگان» در گفت‌وگویی مفصل با مصطفی سوری، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی به آنها پاسخ داده است. آنچه در ادامه می‌آید مشروح گفت‌وگوست.

* پس از شستا و بانک رفاه، 16 شرکت مدیریتی مستقیم دیگر نیز داریم که اکثر کارهای تکلیفی ما را انجام می‌دهند. مثلا یکی از آنها، شرکت رفاه‌گستر است که حوزه رفاهی کارکنان و بازنشستگان تامین اجتماعی را انجام می‌دهد. 

*241 شرکت مدیریتی در مجموعه گروه و 106 شرکت غیرمدیریتی داریم که مجموع آنها به 347 شرکت می‌رسد. از این تعداد 18 شرکت مستقیم و بقیه غیرمستقیم است. از اینها، تعداد 68 شرکت بورسی و 279 شرکت غیربورسی است. 

*واقعیت این است که طبق برآورد‌های انجام شده بین 70-60 درصد شرکت‌های ما ناشی از رد دیون دولت است. یعنی ارزش وزنی است، نه تعدادی! 70-60 درصد از ارزش دارایی‌های فعلی ما ناشی از رد دیونی بود که دولت در سنوات گذشته به سازمان واگذار نموده است.

*ریشه مطالبات ما از دولت به حدود 25 سرفصل و ردیف قانونی برمی‌گردد. این موضوع یک کتابچه دارد و هر یک جدولی دارد که هرکدام از آنها به یک مصوبه قانونی برمی‌گردد یا مجلس تصویب کرده یا دولت. حق بیمه زنبورداران، رانندگان، قالیبافان، کارگران ساختمانی و... از این قبیل بوده و همچنین یک ردیف سه درصدی سهم دولت در قانون تامین اجتماعی داریم که براساس آن، دولت باید به عنوان سهم مشارکت خود در حق بیمه کارگران، مبلغی به ما پرداخت کند و چندین ردیف و سرفصل قانونی دیگر که ایجاد این حجم سنگین از تعهدات برای دولت و عدم پرداخت به‌موقع آن، موجب تلنبار شدن بدهی دولت به تامین اجتماعی در دهه‌های قبل شده و در سنوات و دولت‌های مختلف به آن اضافه شده است.

*در اواخر دولت قبل هر ماه 5 هزار میلیارد تومان برای پرداخت مستمری‌ها کسری داشتیم. حذف تسهیلات بی‌رویه در دولت قبل ما را یکباره در عمل انجام شده قرار داد. ما که آمدیم با کسری شدید روبه‌رو شدیم. ماهانه 5-4 هزار میلیارد کسری نقدینگی وجود داشت....ادامه گفتگو

مرتبط ها