کد خبر: 82206

توحید ورستان

صادرات نفت و گاز؛ محور همکاری‌های عربی- هندی

صادرات نفت و گاز کشورهای عربی در بطن فرصت‌های همکاری مورد انتظار بین کشورهای اوپک و هند در سال‌های آتی است که دلیل عمده آن پتانسیل عظیم این کشورها و چالش‌های داخلی هند است و پیش‌بینی می‌شود تقاضای سوخت و انرژی را تا ۲۰۵۰ دوبرابر کند.

توحید ورستان، پژوهشگر اقتصاد:صادرات نفت و گاز کشورهای عربی در بطن فرصت‌های همکاری مورد انتظار بین کشورهای اوپک و هند در سال‌های آتی است که دلیل عمده آن پتانسیل عظیم این کشورها و چالش‌های داخلی هند است و پیش‌بینی می‌شود تقاضای سوخت و انرژی را تا ۲۰۵۰ دوبرابر کند. کشورهای عربی درحال‌حاضر و آینده، در سطح ذخایر و تولید، از جایگاه مهمی در بازارهای جهانی نفت و گاز برخوردارند. درمقابل، هند یکی از بزرگ‌ترین واردکنندگان انرژی در جهان است که فرصت‌های گسترده‌ای را برای تقویت روابط اعراب و هند در زمینه تجارت نفت و گاز به‌منظور به حداکثر رساندن سود متقابل از فراوانی ظرفیت‌های اعراب و شکاف کسری در بازار هند فراهم می‌کند.

صادرات نفت فرصت ویژه اعراب
کشورهای عربی تقریبا ۷۲۵ میلیارد بشکه ذخایر اثبات‌شده نفت دارند که ۵۴.۳ درصد کل ذخایر نفت جهان را تشکیل می‌دهد. همچنین تولید نفت این کشورها به ۲۵.۴ میلیون بشکه در روز افزایش یافته است. این آمار نشان‌دهنده سهم ۲۹.۳ درصد این کشورها از کل تولید جهانی ۸۶.۶ میلیون بشکه‌ای در سال ۲۰۲۱ است. از سوی دیگر هند تنها ۰.۳ درصد از ذخایر نفت جهان را در اختیار دارد و براساس برآوردهای سازمان کشورهای عربی صادرکننده نفت (OAPEC)سهم آن در تولید جهانی از ۰.۷ درصد بیشتر نیست. این داده‌ها حاکی است که صادرات نفت و گاز اعراب یکی از محورهای اصلی مسیر توسعه روابط با هند خواهد بود که سال‌هاست شاهد شتاب قابل‌توجهی در چندین حوزه است. خالص صادرات نفت و فرآورده‌های کشورهای عربی از روزانه ۱۷.۴ به ۱۹.۴ میلیون بشکه در سال ۲۰۲۱ افزایش یافته است. دلیل اصلی رشد صادرات نفت و گاز کشورهای عربی به‌دلیل افزایش واردات کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه از ۱۵.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۰ به ۲۱.۷ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ است. در این میان داده‌های بخش انرژی داخلی هند حاکی از افزایش شکاف تولید و مصرف نفت در دهه گذشته است. این شکاف از ۲.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۱۰ به ۴.۲ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ افزایش یافت که دلیل آن افزایش مصرف و ثبات نرخ تولید از میادین نفتی داخلی بود. پیش‌بینی می‌شود رشد تقاضا برای نفت کشورهای عربی به افزایش صادرات از ۱۹.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱، به ۲۴.۳ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۳۰ و سپس به ۲۸.۵ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۵۰ برسد. همچنین انتظار می‌رود که کسری و درنتیجه نیاز به واردات در هند از ۴.۱ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ به ۶.۲ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۳۰ و سپس به ۸.۲ میلیون بشکه در روز تا سال ۲۰۵۰ افزایش یابد. از سوی دیگر برآوردهای OAPEC حاکی است که صادرات نفت کشورهای عربی تا سال ۲۰۴۵، ۶۴.۸ درصد از کل واردات نفت کشورهای آسیا و اقیانوسیه را تشکیل می‌دهد. این رقم در سال ۲۰۲۱، ۵۹.۷ درصد بود....ادامه مطلب

 

مرتبط ها