کد خبر: 82150

قائم‌مقام بنیاد دعبل خُزاعی:

به هر که خاک تو بوسید، توتیا دادی

امیر مقدسیان، قائم‌مقام بنیاد دعبل خُزاعی معتقد است ساختار این بنیاد از زمان مدیریت محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی متحول شده و به مرکزی برای «تبادل خدمات به جامعه ستایشگران، فعالان فرهنگی و هیئات مذهبی» مبدل شده است.

امیر مقدسیان، قائم‌مقام بنیاد دعبل خُزاعی معتقد است ساختار این بنیاد از زمان مدیریت محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی متحول شده و به مرکزی برای «تبادل خدمات به جامعه ستایشگران، فعالان فرهنگی و هیئات مذهبی» مبدل شده است. امیر مقدسیان از مراحل شکل‌گیری بنیاد دعبل و فعالیت‌های کنونی آن می‌گوید. چکیده این گفت‌وگو را با هم می‌خوانیم.

*شروع فعالیت بنیاد دعبل سال ۱۳۸۲ بود. به‌خاطر نامه‌ای که پیرغلامان به حضرت آقا نوشته بودند مقام‌معظم‌رهبری طی دستوری، تدوین سازوکار رسیدگی به پیرغلامان را برعهده سازمان تبلیغات اسلامی گذاشتند. روند شکل‌گیری و راه‌اندازی بنیاد، یکی-دو سالی به طول انجامید. براساس فرمایش رهبری باید هر مداح و پیرغلامی که تحت پوشش بنیاد دعبل قرار می‌گیرد حتما تحت پوشش بیمه باشد لذا با مجوزی که از طرف سازمان تامین اجتماعی صادر شد فعالیت بنیاد دعبل در حوزه درمان از سال ۸۵ کلید خورد و با توجه به حجم گسترده‌ای که از پیرغلامان و ارکان هیات (شامل همه کسانی که در هیات فعال هستند از مداح گرفته تا آشپز، چایی‌ریز، میاندار و... ) در کشور وجود دارد، درحال حاضر دو هزار نفر از مداحان و شاعران اهل بیت(ع) تحت بیمه تامین اجتماعی قرار گرفته‌اند.

*از زمان مدیریت محمد قمی، ساختار بنیاد دعبل متحول شد و این بنیاد به «مرکز تبادل خدمات به جامعه ستایشگران، فعالان فرهنگی و هیئات مذهبی» مبدل شد و با توجه به گسترش فعالیت‌های این بنیاد، باید خدمات ما هم متنوع‌تر و گسترده‌تر می‌شد. این درحالی است که تنوع در بیمه‌ها نیز مورد توجه قرار گرفت؛ مثلا «بیمه مسئولیت هیات‌های مذهبی» را به‌ویژه در آستانه ماه محرم در دستور کار قراردادیم و با شرکت‌های مختلف بیمه نیز تفاهمنامه‌هایی به امضا رساندیم که خدمات ارزنده‌تری درخصوص بیمه مسئولیت که خدمت نویی محسوب می‌شود، به هیئات ارائه شود. اختصاص بیمه تکمیلی درمان، عمر و حوادث از خدمات دیگر بنیاد دعبل به پیرغلامان است....مشروح گفتگو
 

مرتبط ها