کد خبر: 82145

دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند با ادامه انتشار کربن و گازهای گلخانه‌ای وضعیت گرمای زمین بدتر خواهد شد

سال آینده روزهای گرم‌تری خواهیم داشت

تابستانی را که در آن قرار داریم شاید به جرأت بتوان گفت که جهان گرم‌ترین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد. روزهای گرمی که بالاترین درجه هوا را در تاریخ ثبت کرده و رکورددار بوده است.

ندا اظهری، مترجم:تابستانی را که در آن قرار داریم شاید به جرأت بتوان گفت که جهان گرم‌ترین روزهای خود را پشت‌سر می‌گذارد. روزهای گرمی که بالاترین درجه هوا را در تاریخ ثبت کرده و رکورددار بوده است. با توجه به اینکه 20 تیرماه به‌عنوان گرم‌ترین روز سال در تهران بیان شده، اما این چندمین باری است که به مردم تهران نسبت به گرم‌تر شدن هوا هشدار داده می‌شود و در خبرها اشاره می‌شود که تهران در روزهای آینده گرم‌ترین روزهای خود را سپری خواهد کرد. البته به نظر می‌رسد این اتفاق تنها منحصر به ایران و تهران نمی‌شود و شاهد این موج گرمای بی‌سابقه در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله اروپا و آمریکا نیز هستیم که حتی در کشورهای مختلف شماری از افراد به دلیل گرمای بیش از اندازه جان خود را از دست داده‌اند. اتفاقی که خبر از پدیده «آل نینو»یی می‌دهد که چند وقت پیش از سوی دانشمندان پیش‌بینی شده بود و انتظار آن می‌رفت که جهان در سال جاری با آن روبه‌رو شود.

در خبری که چهارم جولای در رویترز منتشر شد، سوم جولای 2023، گرم‌ترین روز کره زمین از سوی مرکز ملی پیش‌بینی محیط‌زیست آمریکا اعلام شد. میانگین دمای جهان در این روز به 17.01 درجه سانتی‌گراد رسید که از رکورد 16.92 درجه سانتی‌گراد در آگوست 2016 با موج گرما در سراسر جهان فراتر رفت. در این راستا، آمریکای‌جنوبی در هفته‌های اخیر گرمای شدیدی را تجربه کرد. در چین هم موج گرمای پایدار با دمای بالای 35 درجه سانتی‌گراد ادامه یافت. در شمال آفریقا نیز دمایی نزدیک به 50 درجه سانتی‌گراد به ثبت رسید. دانشمندان علت این شدت گرما را تغییرات آب‌وهوایی همراه با الگوی درحال ظهور «آل نینو» عنوان کرده‌اند. یکی از دانشمندان و پژوهشگران آمریکایی معتقد است که این تنها یک‌سری از رکوردهای جدیدی است که امسال به ثبت رسیده زیرا افزایش انتشار CO2 و گازهای گلخانه‌ای همراه با پدیده «آل نینو»، دما را به بالاترین حد خود رسانده و هنوز مشخص نیست که تا پایان سال چه اتفاقات دیگر دمایی و آب‌وهوایی قرار است در دنیا رخ دهد....ادامه مطلب

 

مرتبط ها