کد خبر: 82141

علی حیدری

سفر برای منافع اقتصادی یا سفر تشریفاتی؟

اردوغان طی سال‌های گذشته در سفر به کشورهای مختلف نشان داده که با پیشینه آن کشور آشنایی کافی داشته و یا کسب کرده و برمبنای آن رفتار می‌کند.

علی حیدری، کارشناس مسائل ترکیه:اردوغان طی سال‌های گذشته در سفر به کشورهای مختلف نشان داده که با پیشینه آن کشور آشنایی کافی داشته و یا کسب کرده و برمبنای آن رفتار می‌کند. مثلا او در سفر به کشورهای آفریقایی بارها تاکید کرده که ترکیه مانند کشورهای اروپایی به‌دنبال استعمار نبوده، بلکه برای توسعه این کشورها تلاش می‌کند. 

نهادهای خیریه و کمک‌رسان بین‌المللی ترکیه مانند تیکا (آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه)، ‌ای‌اچ‌اچ(بنیاد امداد بشردوستانه و آزادی) و همچنین هلال‌احمر ترکیه از‌جمله نهادهایی هستند که قدمت آنها تنها به 3 دهه پیش می‌رسد (به‌جز هلال‌احمر) ولی در حوزه کمک‌رسانی و معرفی چهره‌ای انساندوستانه از ترکیه در کشورهای محروم نظیر آفریقا و نقاط دیگر دنیا عملکرد قابل قبولی داشته‌اند. رهبران ترکیه به‌واسطه همین خوشنامی می‌توانند راحت‌تر از سایرین در کشورهای هدف اقدام به رایزنی‌های مختلف سیاسی و به‌خصوص اقتصادی کنند.

رئیس‌جمهور ترکیه اولویت اول برای ارتباط با کشورهای مختلف را اقتصاد و تجارت قرار داده و بر همین اساس، در همه سفرهای اردوغان، یک تیم متشکل از فعالان اقتصادی با جمعیتی قابل توجه، او را همراهی می‌کنند. در سفر اخیر رئیس‌جمهور ترکیه به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس حدود 200 تاجر، فعال اقتصادی، تولیدکننده، رئیس شرکت خدمات فنی و مهندسی و نیز روسای شرکت‌های نظامی او را همراهی کردند.

معمولا در سفر رئیس‌جمهور ترکیه به کشورهای مختلف، فعالان اقتصادی خوشنام و هولدینگ‌های بزرگ حضور دارند تا اولا تضمینی برای انجام درست کار وجود داشته باشد و در ثانی بتوانند پروژه‌های بزرگ در سطح چند صد میلیون دلار و چند میلیارد دلاری را به‌راحتی انجام دهند.

نگاهی به عملکرد اردوغان در این حوزه می‌تواند جالب توجه و برای دولتمردان کشورمان آموزنده باشد...ادامه مطلب

مرتبط ها