کد خبر: 82086

طنازان عرصه سیاست؛

نشست رهبران ناتو از دریچه نگاه کاریکاتوریست‌ها

هر چقدر که عرصه سیاست خشک، رسمی و البته شاید ملال‌آور برای برخی به نظر برسد، وقتی با هنر نقاشی و طنازی تلفیق می‌شود، آنقدر جذابیت پیدا می‌کند که حتی برای غیرسیاسی‌ترین افراد هم قابلیت توجه و پیگیری پیدا می‌کند.

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر مسائل بین‌الملل:هر چقدر که عرصه سیاست خشک، رسمی و البته شاید ملال‌آور برای برخی به نظر برسد، وقتی با هنر نقاشی و طنازی تلفیق می‌شود، آنقدر جذابیت پیدا می‌کند که حتی برای غیرسیاسی‌ترین افراد هم قابلیت توجه و پیگیری پیدا می‌کند. دقیقا به همین دلیل است که زبان طنز و کاریکاتور سیاسی قدمتی چند هزار ساله دارد. در جهان کنونی نیز کاریکاتورها و طنازی‌های سیاسی و اجتماعی از جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار هستند، به‌ویژه اینکه بسیاری اوقات می‌توانند وارد حوزه‌های ممنوعه‌ای شوند که شاید در زبان معمولی سیاست نتوان با چنین صراحت و بی‌پروایی به آن پرداخت. نشست دو روزه رهبران ناتو در کشور لیتوانی یکی از همان موضوعاتی بود که برگزاری آن در طی هفته جاری مورد توجه کاریکاتوریست‌ها و طنازان عرصه سیاست قرار گرفته و آنها را بر آن داشت تا بسیاری از مباحث مطرح‌شده در این اجلاس را با زبان هنر و طنز و البته با بی‌پروایی مرسوم آن تلفیق کرده و انعکاس دهند. از آنجا که کاریکاتوریست‌ها هر یک از زاویه دید و نوع نگاه خاص خود به این نشست و مباحث و مسائل مختلف مطرح‌شده در آن توجه نشان داده‌اند، در اینجا کوشیده‌ایم تا به برخی از مهم‌ترین محورهای ارائه‌شده در آثار آنها بپردازیم.      

عضویت اوکراین در ناتو 

بدون شک اگر بخواهیم به مهم‌ترین محور مذاکرات رهبران ناتو اشاره کنیم، بحث عضویت اوکراین در ناتو گزینه اصلی خواهد بود. درحالی‌که زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین بسیار امیدوار بود که در این نشست درها به روی ورود کشورش به سازمان ناتو باز شود نتیجه‌ای جز خشم و نارضایتی برایش حاصل نشد. در واقع بیانیه پایانی نشست رهبران ناتو در مورد اوکراین تفاوت چندانی با بیانیه سال 2008 بخارست نداشت. در این بیانیه باز هم به عضویت اوکراین درصورت توافق متحدان و برآورده شدن شرایط اشاره شده بود، درحالی‌که نه از اعلام دقیق شرایط خبری بود و نه از ارائه یک جدول زمانی مشخص برای عضویت. این برخورد آنقدر زلنسکی را به خشم آورد که عملکرد ناتو در رابطه با عضویت کشورش را «مضحک» و «مبهم» خواند. اگرچه اعضای سازمان برای جبران این تلخکامی زلنسکی از تشکیل شورای ناتو و اوکراین خبر دادند اما کاملا روشن بود که زلنسکی را باید بزرگ‌ترین ناکام این نشست تلقی کرد. در همین راستا بی‌بی‌سی با طعنه به زلنسکی می‌گوید که او حالا می‌تواند معنی ترانه راک انگلیسی را که می‌گوید «همیشه نمی‌توانید آنچه را می‌خواهید به دست آورید»، درک کند. اما جالب‌تر اینکه رئیس‌جمهور اوکراین حتی از بابت...ادامه مطلب

مرتبط ها