کد خبر: 82076

نتانیاهو در بیمارستان، 550 هزار نفر در خیابان

تابستان داغ تل‌آویو

550 هزار نفر از 4 تا 5 میلیون صهیونیست باقی‌مانده در سرزمین‌های اشغالی خیابان‌های سراسر رژیم را اشغال کرده و بخشی از آنان با نصب چادر در اطرف پارلمان تحصن کرده‌اند.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:550 هزار نفر از 4 تا 5 میلیون صهیونیست باقی‌مانده در سرزمین‌های اشغالی خیابان‌های سراسر رژیم را اشغال کرده و بخشی از آنان با نصب چادر در اطرف پارلمان تحصن کرده‌اند. همزمان ده‌ها هزار نظامی درحال پیوستن به موج نافرمانی و تمرد از خدمت نظامی بوده و نخست‌وزیر نیز زیر تیغ جراحان است. معضلات بزرگ رژیم بیشتر از اینهاست اما موارد ذکرشده جدی‌تر به نظر می‌رسند. در این گزارش تلاش شده ضمن بررسی و تشریح وقایع درجریان رژیم، به ریشه وضعیت مغشوش فعلی نیز پرداخته شود.

دلیل اعتراضات روزهای اخیر چیست؟
زیربنای اعتراضات رژیم که در همان هفته‌های ابتدایی روی کارآمدن دولت جدید در زمستان گذشته آغاز شد، به تلاش راست‌گرایان افراطی حاضر در دولت ائتلافی بنیامین نتانیاهو برای تسلط بر قوه قضائیه باز می‌گردد. شخص نتانیاهو نیز به دلیل درگیری در سه پرونده بزرگ فساد، از این تلاش‌ها استقبال می‌کند. دولت در همین راستا لایحه تغییرات قضایی را به پارلمان ارسال کرده است. آنچه در روزهای اخیر به اعتراضات تقریبا 6 ماهه شدت داده است، رای‌گیری درباره بخش موسوم به «لغو برهان معقولیت» در چهارچوب همین لایحه است. پارلمان بررسی رسمی این لایحه را از روز گذشته آغاز کرده و امروز دوشنبه به رای گذاشته خواهد شد. درصورت تصویب «لغو برهان معقولیت»، بخش قضایی دیگر قادر نخواهد بود تصمیمات و انتصابات کابینه را با استدلال «فقدان معقولیت»، لغو کند. دولت نتانیاهو مدعی است تصویب این بخش رد استقلال قوه قضائیه به حساب نمی‌آید بلکه دخالت‌های این قوه در ساختار سیاسی را محدود می‌سازد...ادامه مطلب

مرتبط ها