کد خبر: 82030

فرصت شرق

چین برخلاف آمریکا برای جهان بی‌نظم آماده است

در ماه مارس و در پایان سفر شی جین پینگ به مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مقابل درِ کرملین ایستاد تا با دوست خود خداحافظی کند.

سجاد عطازاده، مترجم:مارک لئونارد، مسئول اندیشکده شورای اروپایی روابط خارجی، در مقاله‌ای با عنوان «چین برخلاف آمریکا، برای جهان بی‌نظم آماده است» که در آخرین نسخه مکتوب نشریه فارن‌افرز منتشر شده، بر این نکته تاکید کرده که جهان با عبور از نظم آمریکایی وارد دوران جدیدی شده است که بیشتر از نظم، با بی‌نظمی شناخته می‌شود. لئونارد همچنین معتقد است که چین توانسته با برقراری روابط بهتر با کشورهای جنوب جهانی، سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در این کشورها و اجتناب از واداشتن این کشورها به انتخاب بین خود و آمریکا، آمادگی بیشتری نسبت به واشنگتن برای ورود به این دنیای جدید داشته باشد.

در ماه مارس و در پایان سفر شی جین پینگ به مسکو، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در مقابل درِ کرملین ایستاد تا با دوست خود خداحافظی کند. شی در همین حال به همتای روس خود گفت: «درحال‌حاضر تغییراتی وجود دارند – که مانند آنها را در 100 سال گذشته ندیده‌ایم - و ما کسانی هستیم که این تغییرات را با هم به وجود می‌آوریم.» پوتین درحالی‌که لبخند می‌زد، پاسخ داد: «موافقم.»
لحن این گفت‌وگو غیررسمی بود، اما...ادامه مطلب

مرتبط ها