کد خبر: 81956

عضو هیات‌علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هوش مصنوعی قبل از تکنولوژی فرهنگ بهره‌مندی از داده می‌خواهد

اگر بگوییم بخش غالب متخصصان هوش مصنوعی هم تصور نمی‌کردند بعد از رونمایی از chat GPT سرعت رشد این حوزه و البته توجه به این بخش از فناوری به این حد می‌رسد؛ گزافه نگفته‌ایم.

زهرا رمضانی-ابوالفضل مظاهری، گروه دانشگاه:اگر بگوییم بخش غالب متخصصان هوش مصنوعی هم تصور نمی‌کردند بعد از رونمایی از chat GPT سرعت رشد این حوزه و البته توجه به این بخش از فناوری به این حد می‌رسد؛ گزافه نگفته‌ایم. حوزه نوپا و البته هایتکی که این روزها در همه شئونات زندگی اثرگذار است و طبیعتا در آینده نزدیک، سبک زندگی مردم دنیا را هم تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فناوری که این امروز ردپای آن را می‌توان در بخش‌های مختلف از پزشکی گرفته تا خودروسازی، آموزش و... دید و آنچه اظهر من الشمس است، اینکه نه‌تنها در آینده مشاغل جدیدی به‌واسطه هوش مصنوعی ایجاد می‌شود، بخشی از مشاغل امروز هم به خاطره‌ها می‌پیوندد و شیوه آموزش چه در سطح آموزش عمومی و چه آکادمیک هم تحت‌تاثیر قرار خواهد گرفت. اهمیت و نقش تعیین‌کننده هوش مصنوعی در آینده کشورها و ملت‌ها می‌طلبد تا از الان فکر اساسی برای هماهنگی با این فناوری صورت بگیرد، موضوعی که نیاز به آینده‌نگری دارد و از دست دادن زمان در این زمینه به معنی باختن زمین بازی به نفع سازندگان هوش مصنوعی است. در همین راستا به سراغ محمد حسینی‌مقدم، عضو هیات‌علمی پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی و تمدنی رفتیم. حسینی‌مقدم را باید جزء اولین دانشجویان کشور دانست که در اواخر دهه 80 در رشته آینده‌پژوهی در مقطع دکتری مشغول به تحصیل شد. فردی که متناسب با رشته تحصیلی‌اش یکی از اعضای میز تخصصی آینده‌پژوهی نقش هوش مصنوعی در پیشرفت‌های علم، تکنولوژی و آموزش پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی به شمار می‌رود. عضو انجمن آموزش عالی ایران اخیرا کتاب «هوش مصنوعی و آینده آموزش دانشگاهی در ایران» خود را منتشر کرده و معتقد است اگر نتوانیم خود را با وضعیت امروز تطبیق داده و سیاست‌های لازم را به آن تدوین و به‌کارگیری کنیم در آینده شاهد مرگ دانشگاه‌های کشور خواهیم بود. او در گفت‌وگو با «فرهیختگان» آسیب‌شناسی گذرایی بر فضای آینده‌نگری کشور داشته و البته به شکل جدی‌تری نسبت هوش مصنوعی در آینده جامعه و دانشگاه ایرانی را مورد بررسی قرار داده که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

* من در طول تحصیلم در رشته علوم سیاسی همواره دستیابی به آینده مطلوب کشورم به‌عنوان یک دغدغه و آرزو مطرح بوده است. پس از طی مقطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در این رشته احساس کردم که باید در رشته‌ای، تخصص مورد نظرم را دنبال کنم که بستر دستیابی به این آرزو را تسهیل و تسریع کند. تا اینکه برای اولین بار ...

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

مرتبط ها