کد خبر: 81882

«فرهیختگان» بررسی کرد؛ فوتبال ما چه پیش نیازهایی برای ورود کمک داور ویدئویی لازم دارد

نقشه راه ورود VAR

هرگاه هر اتفاقی در داوری فوتبال ایران می‌افتد، پای VAR هم به گفت‌وگوها باز می‌شود. واقعیت آن است که ورود کمک‌داور ویدئویی به فوتبال ایران یک بازی است که چند بازیگر عمده دارد.

هرگاه هر اتفاقی در داوری فوتبال ایران می‌افتد، پای VAR هم به گفت‌وگوها باز می‌شود. واقعیت آن است که ورود کمک‌داور ویدئویی به فوتبال ایران یک بازی است که چند بازیگر عمده دارد. یکی از آنان که به درستی از سوی همه ذی‌نفعان نشانه گرفته می‌شود، فدراسیون فوتبال است که طبق پروتکل‌ها‌IFAB  سیاستگذار و ناظر ورود این تکنولوژی به کشور محسوب می‌شود و در حال حاضر چاره‌ای ندارد تا «قورباغه‌اش را تمام و کمال قورت بدهد» و سوی دیگر باشگاه‌ها هستند که به همراه هواداران‌شان دسته معترضان را تشکیل می‌دهند. کدام کنفرانس خبری پس از بازی در فصل پیش را سراغ دارید که صحنه‌ای درباره داوری اتفاق افتاده باشد و مربیان درباره VAR صحبت نکرده باشند؟ 
کلاس دانش‌افزایی داوران هم روز دوشنبه برگزار شد و یک پای تمام صحبت‌ها همین تکنولوژی بود. اما کمک‌داور ویدیویی یا همان VAR چه زمانی به لیگ ایران می‌رسد؟ فیفا تکلیف این موضوع را خیلی شفاف روشن کرده است. در حال حاضر 6 شرکت بین‌المللی از کشورهای بلژیک، انگلستان، هنگ‌کنگ، ایالات متحده آمریکا و آلمان برچسب کیفیت این تکنولوژی را دراختیار دارند و می‌توانند به فوتبال جهان این خدمت را ارائه دهند. این درحالی است که تاج در مراسم روز دوشنبه گفته بود: «از پنج شرکت با سه شرکت امکان همکاری نداریم. از دو شرکت دیگر همه کارها انجام شده، اما بیش از ١٢درصد تجهیزات ساخت آمریکا است و امکان واردات نداریم.» پرسش نخست اینجاست که شرکت ششم پس چه شد؟ آیا رئیس فدراسیون فوتبال از این مجموعه بی‌خبر است؟ دو شرکت که آمریکایی هستند و طبیعی است...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها