کد خبر: 81839

شورش‌های فرانسه چه تاثیری بر وجهه بین‌المللی و داخلی‌ پاریس دارد؟

حکمرانی در میانه شورش‌ها

هفته اول تابستان، پلیس فرانسه با تیراندازی مرگبار به یک نوجوان 17 ساله الجزایری‌الاصل، آتش اعتراضات در ده‌ها شهر فرانسه را روشن کرد تا برای چند شب آتش‌سوزی، درگیری و غارت مغازه‌ها میهمان خیابان‌های فرانسه باشد.

هفته اول تابستان، پلیس فرانسه با تیراندازی مرگبار به یک نوجوان 17 ساله الجزایری‌الاصل، آتش اعتراضات در ده‌ها شهر فرانسه را روشن کرد تا برای چند شب آتش‌سوزی، درگیری و غارت مغازه‌ها میهمان خیابان‌های فرانسه باشد. این کشور تنها چند هفته از زیربار اعتراض‌ها و اعتصاب‌ها بر سر اصلاحات قانون بازنشستگی خارج شده بود که مرگ یک نوجوان بهانه ناآرامی‌های گسترده در این کشور شد.اکنون احزاب راست‌ افراطی که پس از جنگ جهانی دوم تنفربرانگیز بودند، تبدیل به الهه نجات‌بخش مردم فرانسه شده‌اند. شاید بخشی از این وضعیت ناشی از ناکامی‌های فرانسه در عرصه بین‌الملل باشد. این کشور نه‌تنها بخش قابل‌توجهی از مستعمرات پیشینش را از دست داده که در آفریقا درحال تحقیر است. تا همین چند سال پیش، 14 کشور آفریقایی از واحد پولی فرانسوی «CFA فرانک» استفاده می‌کردند و مجبور به نگهداری نیمی از ذخایر خارجی‌شان در خزانه‌داری فرانسه بودند اما در سال‌های اخیر تعدادی از کشورهای آفریقایی، فرانک فرانسه را کنار گذاشتند. این پایان کار نبود. سال گذشته نیروهای فرانسوی از دو کشور «مالی» و «بورکینافاسو» نیز اخراج شدند. در الجزایر مستعمره سابق فرانسه استفاده از زبان فرانسه در دانشگاه‌ها ممنوع شد. احساس تحقیر جامعه فرانسه از وضعیت موجود، آنان را به‌سمت ابراز تنفر از کسانی کشانده که تا چند دهه قبل مستعمره این کشور بودند اما اکنون بخشی از شهروندان فرانسه به‌حساب می‌آیند. رفتارهای تحقیرآمیز سیستم حاکم بر فرانسه علیه مهاجرانی که اکنون شهروند فرانسه هستند، زمینه‌ساز آشوب در این کشور شده است.

عمدتا شورش‌ها در غرب و به ویژه در فرانسه متعلق به طبقه متوسط بوده است؛ طبقه‌ای که توانایی ارائه خدمات خاص به کشور را داشته و در ازای آن نیز خواهان یک سطح قابل‌توجه‌ از رفاه برای ادامه حیات است. اما آشوب اخیر در فرانسه که به اعتقاد تحلیلگران، آتش زیر خاکستر است و احتمال شعله‌ور شدن آن در آینده وجود دارد، یک شورش ...

متن کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها