کد خبر: 81716

گفت‌و‌گوی تفصیلی معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور با «فرهیختگان» :

ظرف ۳ سال می‌توانیم ۱۰ غول فناوری داشته باشیم

چهاردهمین سال فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که اخیرا به دنبال تقویت رویکردهای اقتصادی در حوزه‌های فناورانه، کلیدواژه دانش‌بنیان هم به عنوانش افزوده شده در حالی فرامی‌رسد که روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی به عنوان چهارمین سکاندار معاونت در آستانه نخستین سال تجربه مدیریت قرار دارد.

ابوالفضل مظاهری-سارا طاهری، گروه دانشگاه:چهاردهمین سال فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری که اخیرا به دنبال تقویت رویکردهای اقتصادی در حوزه‌های فناورانه، کلیدواژه دانش‌بنیان هم به عنوانش افزوده شده در حالی فرامی‌رسد که روح‌الله دهقانی‌فیروزآبادی به عنوان چهارمین سکاندار معاونت در آستانه نخستین سال تجربه مدیریت قرار دارد. استاد دانشگاه صنعتی‌شریف که از سال 98 مسئولیت معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی را برعهده گرفت، خرداد سال گذشته به جهاد دانشگاهی رفت و در انتهای نیمه نخست سال هم پس از استعفای سورنا ستاری به عنوان معاون رئیس‌جمهوری در حوزه علم و فناوری معرفی شد.
دهقانی فیروزآبادی در گفت‌وگوی تفصیلی با «فرهیختگان» مرور کوتاهی بر روند فعالیت معاونت علمی از ابتدا تاکنون داشته و اولویت‌های کاری خود در دوره جدید این مجموعه را تشریح کرده است. او ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنونی اکوسیستم دانش‌بنیان کشور، در بخش پایانی گفت‌وگو سنجه‌هایی برای ارزیابی عملکرد معاونت هم ارائه کرده است. مطالعه گفت‌وگوی پیش‌رو را به علاقه‌مندان حوزه فناوری و نوآوری کشور پیشنهاد می‌کنیم.

*سال 1389 قانون حمایت از موسسات دانش‌بنیان شکل گرفت. زحمت این کار را هم آقای دکتر واعظ‌زاده کشید. باید از او تقدیر کرد. کمتر از دکتر واعظ‌زاده نام برده می‌شود، در‌حالی‌که زحمت فراوانی کشید. زمان خانم دکتر سلطان‌خواه، هویت معاونت علمی، مقداری پررنگ‌تر شد. با همت رئیس‌جمهور وقت، معاونت علمی کمی شکل و سر‌و‌سامان گرفت و مفهوم شرکت‌های دانش‌بنیان از دل آن قانون درآمد. همان زمان نیز شروع به ترغیب و تشویق شرکت‌ها کردند.

*دهه گذشته، دهه گفتمان‌سازی، ساختارسازی و هویت‌سازی برای جریان شرکت‌های دانش‌بنیان کشور بود.  نتیجه پایان سال این بود که توانستیم نسبت به سال گذشته به رشد 2 برابری برسیم و در کل 30 درصد افزایش در تعداد شرکت‌ها داشتیم. در‌واقع از 6 هزار و 200 به هشت هزار و 500 رسیدیم.

*از نظر من، هر فعالیتی که نسبت به فناوری‌های موجود در کشور، بالاتر باشد و در راستای حل مسائل کشور، توسعه پیدا کند، می‌شود «دانش‌بنیان» خطاب شود...

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها