کد خبر: 81613

شاعر برگزیده جایزه قلم زرین در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

ما با فقر کتاب مواجه هستیم

کتاب «من سنگ بودم» سروده‌های طاهره شهابی که به‌تازگی شایسته تقدیر در جشنواره قلم زرین شده است‌.

زهرا سلیمانی، خبرنگار:کتاب «من سنگ بودم» سروده‌های طاهره شهابی که به‌تازگی شایسته تقدیر در جشنواره قلم زرین شده است‌. این کتاب شعر نوجوان با موضوعات مختلف و جذاب و موجز از سوی انتشارات مهرک (سوره مهر کودک و نوجوان) وارد بازار نشر شده‌ و تصویرگر این مجموعه حمیده سلیمانی است.
این کتاب برای آشنایی با مفاهیمی است که اغلب ما بزرگسالان در دوران نوجوانی با آن مواجه بودیم، مفاهیمی که در دوره حساس نوجوانی پررنگ‌تر جلوه می‌کنند، مفاهیمی چون عشق، فقدان، دوستی و تقویت قوه تخیل و خلاقیت که برای رده سنی نوجوانان بسیار مناسب است. گفت‌وگویی با طاهره شهابی درباره این کتاب و حوزه شعر نوجوان را در ادامه می‌خوانید.

*برای من مهم است بدانم که اگر مخاطب من موسیقی گوش می‌دهد، موسیقی مورد علاقه آن چه هست و دایره واژگانی مورد علاقه آن چیست، کجا احتیاط می‌کند یا کدام موضوعات خلأ تنهایی آنها را پر می‌کند.

*در‌مجموع تلاش می‌کنم تمام توجه‌ام معطوف بر موضوعاتی باشد که به آن علاقه دارند و به سمت آن می‌روند. زیرا موضوعات انتخابی برای این رده سنی قطعا باید تاثیرگذار و الهام‌بخش باشند و به گستره امید در نوجوان پر و بال بدهد. درهرصورت این سن با توجه به دوران بلوغ مرحله پرمخاطره‌ای برای نوجوانان است. شعر نوجوان می‌بایست تاثیرگذار و کمک‌کننده باشد تا گذر از این مرحله با صبوری و موفقیت اتفاق بیفتد.

*بحران‌هایی که در این سن وجود دارد و نوجوان در دوران حساس بلوغ قرار دارد که تمام عواطف آن درگیر هیجانات، احساسات، تنهایی‌ها و دل‌تنگی‌ها می‌شود و به همین دلیل ایجاب می‌کند که شاعر تمرین داشته باشد و اثر خلق شده را بارها و بارها بخواند و نکته‌ها و ظرفیت‌های آن را بازبینی کند تا یک اثر پاکیزه و آرام در اختیار مخاطب خود قرار بدهد.

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها