کد خبر: 81539

پانزدهمین جلسه هم‌اندیشی خانه گفت‌وگوی دانشگاه آزاد به لایحه عفاف و حجاب اختصاص داشت

تقویت حجاب و عفاف فــــــقط نوشتن قانون نیست

پانزدهمین جلسه هم‌اندیشی دانشگاه خانه گفت‌وگو به همت اداره کل ارتباطات اجتماعی و فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع عفاف و حجاب دوشنبه گذشته 19 تیرماه برگزار شد.

راضیه فلاح، خبرنگار گروه دانشگاه:پانزدهمین جلسه هم‌اندیشی دانشگاه خانه گفت‌وگو به همت اداره کل ارتباطات اجتماعی و فراسازمانی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوع عفاف و حجاب دوشنبه گذشته 19 تیرماه برگزار شد. در این جلسه اساتید مختلفی ازجمله حسن بنیانیان، عصمت سوادی، عباسعلی رستمی، سیدفرزاد هاشمی، علوی، مرجان جعفری‌روشن، معصومه رشاد، جعفر موحدی، رضا اکبری‌نوری، افسانه فهیمی، فرامرز میرزاده، سیداسدالله طبیب‌زاده، شهلا سهرابی، داوود اندرز نظرات خود را مطرح کردند. همچنین در این جلسه لاله متین معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده و انسیه خزعلی مشاور امور خانواده و بانوان ریاست‌جمهوری به‌عنوان میهمان حضور داشتند. مشروح این جلسه در ادامه گزارش آمده است.

*حسن بنیانیان، مشاور فرهنگی ریاست دانشگاه آزاد: محور اصلی پوشش اسلامی ریشه‌های تربیتی و فرهنگی است؛ درحالی‌که 40 سال برای حل این امر از مسیر آمرانه عمل شده است. حتی امروز هم دوباره همان روش آمریتی است منتها کمی لطیف‌تر با این قانون پیش گرفته شده است. نیاز است امروز مدیریت فرهنگی کشور آسیب‌شناسی کلان شده تا تقلیل‌گرایی در کشور به‌طور دقیق بررسی شود.

*عصمت سوادی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران‌غرب: لایحه حجاب یک‌سری نقاط قوت و ضعف دارد که باید بررسی شود و راهکارهایی برای این مشکلات وجود دارد. چند نقطه قوت این لایحه مانند تفکیک افراد عادی و مشهور، توجه جدی به مدیران و مسئولان است. آسیبی که یک فرد مشهور با نقض قانون می‌تواند به پیکره یک نظام وارد کند به مراتب بیشتر و عمیق‌تر از افراد عادی است.

*عباسعلی رستمی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تهران‌شمال: روح این لایحه جریمه، تذکر، محدودیت در ارتباطات و محدود کردن اصناف و جلوگیری از فروش لباس‌های مبتذل و درنهایت برخورد و زندان است؛ درحالی‌که در زمینه موضوعی مانند حجاب و عفاف باید به جنبه‌های الزامی در کنار جنبه‌های التزامی توجه شود.

*سیدفرزاد هاشمی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد شهر قدس: به نظر من این لایحه بیشتر جنبه تنبیهی دارد که از تذکر شروع و به‌مراتب به‌سمت تنبیه‌های شدیدتر مانند دادگاه، بسته شدن حساب و درنهایت به زندان می‌رسد، برای مثال اگر کسی نداند این لایحه برای عفاف و حجاب نوشته‌شده، انگار برای خلاف‌هایی دیگر مانند دزدی تدوین شده است.

*علوی، دانشجوی دکتری: قوانین موضوعی در جمهوری اسلامی براساس شریعت است و یکی از نقدهایی که به بسیاری از قوانین نوشته‌شده کشور وجود دارد، نگارش آنها توسط مردهاست، درحالی‌که مبتلاء به این قوانین بانوان هستند.

*مرجان جعفری‌روشن، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد الکترونیک: یکی از مهم‌ترین مسائلی که امروز با آن مواجه هستیم، تنها ولنگاری و انتخاب آزادانه نوع پوشش نیست. بلکه امروز جامعه با بحث LGTP نیز مواجه است. در‌حال‌حاضر نوجوانان و جوانان در سایت‌هایی تعیین جنسیت می‌کنند و پس از آن به والدین برای تغییر جنسیت درخواست می‌دهند. قصه امروز شست‌وشوی مغزی از سوی دشمن است. البته ولنگاری و مختار بودن در نوع پوشش، امروز جهانی بوده و این هجمه فرهنگی برای همه کشورهاست تا قدرت‌ها بخواهند جامعه جهانی را به گونه دلخواه بسازند.

*معصومه رشاد، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد رودهن: امروز صحبت‌هایی درخصوص تبیینی که الزام و التزام دارد، بیان شد. مقدمه توجیهی لایحه فرهنگی عفاف و حجاب لازم است بررسی شود و چرا تبیین مسائل اجتماعی را باید دوباره تبیین کرد؟...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها