کد خبر: 81479

در فصل حساب‌و کتاب مالیات اصناف باز هم درباره آمار دکترهای فراری از مالیات اختلاف وجود دارد

داستان ادامه‌دارکارتخوان پزشک‌ها

اواخر سال ۱۳۹۷ بود که نمایندگان مجلس در هنگام تصویب بودجه سال ۹۸ پزشکان را مکلف کردند که براساس قانون مالیات‌های مستقیم در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان موسوم به POS نصب و عدم نصب این دستگاه‌ها را مشمول جریمه کنند تا پزشکان نیز مانند سایر صنوف جامعه، ملزم به پرداخت مالیات شوند.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه:اواخر سال ۱۳۹۷ بود که نمایندگان مجلس در هنگام تصویب بودجه سال ۹۸ پزشکان را مکلف کردند که براساس قانون مالیات‌های مستقیم در مطب‌های خود دستگاه کارتخوان موسوم به POS نصب و عدم نصب این دستگاه‌ها را مشمول جریمه کنند تا پزشکان نیز مانند سایر صنوف جامعه، ملزم به پرداخت مالیات شوند. در سال اول تصویب این قانون، بسیاری از مراکز پزشکی خصوصی و مطب‌ها زیربار وجود دستگاه کارتخوان و مالیات دادن نرفتند و همچنان مانند سابق از شیوه گرفتن پول نقد برای دریافت حق ویزیت استفاده کردند. رفته‌رفته تعداد این پزشکان کمتر شد اما باز هم همچنان با وجود گذشت 4 سال از آن قانون، حتی در همین تهران از درخواست کارت به کارت برای فرار از مالیات گزارش‌هایی داشته‌ایم.
مهدی موحدی‌بکنظر، سخنگوی سازمان امور مالیاتی کشور عصر دوشنبه در برنامه تلویزیونی اعلام کرد که از طریق سامانه و روش‌های مختلف ازجمله رصد حساب‌های بانکی مشکوک به تجاری، پزشکانی که تخلف کرده بودند، شناسایی شده‌اند و اسامی آنها به ادارات کل کشور و سازمان نظام پزشکی ارسال شده است. «پزشکانی که اسامی آنها ثبت شده است از مزایای تبصره ۱۰۰ سازمان امور مالیاتی محروم شدند. این افراد به‌عنوان افراد مارک‌دار هستند که باید مالیات واقعی را پرداخت کنند. یکسری از پزشکان نظام پزشکی با حساب‌های شخصی کار نمی‌کنند و در بعضی از موارد از حساب منشی، خانواده یا یک حساب تجاری دیگر استفاده می‌کردند، حساب‌های مشکوک به تجاری شناسایی و به پرونده مالیاتی متصل شد، ضمن اینکه شناسایی پزشکان متخلف از طریق بازرسی‌های میدانی نیز صورت می‌گیرد.» البته موحدی‌بکنظر در این برنامه تصریح کرد که تنها پزشکان نیستند، بلکه اقشار مختلف از اصناف هستند که به‌دنبال فرار مالیاتی هستند. در همین راستا قرار است از روش‌های نوآورانه و بدیع برای شناسایی این افراد استفاده کنند. او در ادامه درباره میزان مالیات پرداختی اصناف نیز گفت: «توسط مالیات پرداختی اصناف در سال ۱۴۰۰ میانگین یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و در سال ۱۴۰۱، دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و امسال پنج میلیون و ۸۰۰ هزار تومان در سال و معادل زیر ۵۰۰ هزار تومان در ماه بوده که این مالیات برابری می‌کند با مالیاتی که یک کارمند با حقوق ۱۱ میلیون تومانی پرداخت می‌کند. به‌طور میانگین ۴۰ درصد اصناف زیر ۳۰ میلیون تومان مالیات می‌دهند، همچنین میانگین نمایشگاه‌های اتومبیل امسال ۱۱ میلیون تومان، پزشکان ۳۵ میلیون تومان و طلافروشان ۱۱ میلیون تومان مالیات می‌دهند.»...

متن کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها