کد خبر: 81423

نگاهی به برگزاری کنسرت‌ها در جهان

کارخانه پولسازی خوانندگان بدون مرز

آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، در همه‌جای دنیا، کنسرت کارخانه پولسازی و همچنین منبع عظیم تولید هیجان و انرژی و موج شادی در جامعه است.

هومن جعفری، خبرنگار:آن‌طور که از ظواهر امر پیداست، در همه‌جای دنیا، کنسرت کارخانه پولسازی و همچنین منبع عظیم تولید هیجان و انرژی و موج شادی در جامعه است. کنسرت موسیقی، جایی است که صدها یا هزاران نفر دورهم جمع می‌شوند تا برای ساعاتی فارغ از زندگی عادی به هنر و موسیقی و حال خوب و قرار گرفتن کنار عزیزان خود مشغول باشند. کسی برای بد شدن حالش به کنسرت نمی‌رود. کسی هم با دشمنش در کنسرت قرار نمی‌گذارد. کنسرت موسیقی برای عوض شدن حال و هواست. حتی کنسرت‌های موسیقی کلاسیک که محل حضور فرهیختگان و اهالی فرهنگ و ادب هستند و موسیقی مجلسی و طرب‌انگیزی را به مخاطب خود هدیه نمی‌دهند نیز سبب بهتر شدن حال و روز مخاطبان می‌شوند. برویم و سری بزنیم به دنیایی که در ایران کمتر تجربه‌اش کردیم. برگزاری کنسرت‌های استاندارد!

بیشترین بلیت فروخته‌شده برای یک کنسرت در آمریکا، هم برای کنسرت گروه موسیقی «گریتفول دید» است که من تا امروز اسم‌شان را هم نشنیده بودم. آنها در سوم سپتامبر 1977 در نیوجرسی کنسرتی برگزار کردند که صد‌وهفت هزارونوزده بلیت فروخته بود. نکته جالب در مورد این گروه اینکه آنها در طول دوران 30 سال حیات حرفه‌ای خود رقم خیره‌کننده 2300 کنسرت را به سود خود ثبت کرده‌اند که اعجاب‌آور است. هیچ گروه یا خواننده‌ای به اندازه آنها کنسرت برگزار نکرده!بزرگ‌ترین کنسرت در تاریخ انگلیس، یک کنسرت 600 هزار نفره در جزیره وایت است که طبق تصدیق کتاب گینس، بین 600 تا 700 هزار مخاطب داشت و تعداد دقیقش ثبت نشد. این جشنواره موسیقی پرطرفدار سه روز طول کشید و تعداد مخاطبانش حتی از جشنواره تاریخی وودستاک آمریکا نیز بیشتر بود....

متن کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها