کد خبر: 81376

بی‌توجهی پتروشیمی به هشدارهای محیط زیست ادامه دارد

نبرد سازمان محیط زیست برای حفظ میانکاله

پروژه پتروشیمی میانکاله پروژه احداث پتروشیمی در منطقه حسین‌آباد بهشهر و در 20 کیلومتری تالاب میانکاله است که به دلیل مشکلات محیط زیستی متوقف شده است. فعالان محیط زیست احداث این پتروشیمی را به دلیل تولید پساب‌های صنعتی، آسیب‌رسان جدی به محیط زیست و پناهگاه حیات وحش میانکاله می‌دانند.

ایرج حشمتی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص آخرین وضعیت پروژه پتروشیمی میانکاله، اظهار کرد: بر اساس سوابق موجود در سازمان حفاظت محیط زیست، در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۴۰۱ در نامه‌ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد اعلام شده که این سازمان با اجرای پروژه در گزینه مکانی پیشنهادی مخالفت کرده است. همچنین در نامه‌های متعددی به مجری اعلام شده از هرگونه عملیات اجرایی قبل از اخذ مجوز ارزیابی زیست محیطی اجتناب کند.

حشمتی در ادامه گفت: بنابراین هرگونه عملیات اجرایی قبل و بعد از ابلاغیه مورد اشاره مغایر با بند الف ماده ۳۸ قانون برنامه ششم توسعه کشور است. با این وجود، گزارش‌های میدانی دال بر ادامه فنس کشی زمین محل احداث پروژه است که مصداق شروع عملیات اجرایی است.

وی همچنین اشاره کرد: در صحبت‌هایی که صبح امروز با ریاست سازمان امور اراضی کشور داشتم، مطلع شدم مراحل رسیدگی به استرداد زمین تملک شده در دستور کار کمیته نظارت استان قرار گرفته است.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست، متذکر شد: به نظر می‌رسد عملیات اجرایی اخیر مجری، صرفا به دلیل افزایش هزینه‌های بازپس گیری زمین و ایجاد حقوق مکتسبه است که مغایر با ضوابط و قوانین است.

 

منبع:خبرگزاری ایسنا

مرتبط ها