کد خبر: 81371

حیات مصنوعی ناتو با از بین رفتن خطر جنگ‌افروزی آلمان‌ها و امپراتوری ایدئولوژیک روس‌ها

این مرده احیا نمی‌شود

ناتو درحال احیاست، اما عوارضی که با آنها روبه‌روست تجدید‌حیاتش به شکل پیشین را در‌معرض خطر قرار داده است. فرانسه با مخالفت‌هایش نسبت به گسترش خصومت‌ها با روسیه، ناتو را در مهم‌ترین جنگش دوشقه کرده و به‌خاطر مخالفتش با ایجاد دفتر ناتو در ژاپن، بیشتر از گذشته مغضوب آمریکا شده است.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:ناتو درحال احیاست، اما عوارضی که با آنها روبه‌روست تجدید‌حیاتش به شکل پیشین را در‌معرض خطر قرار داده است. فرانسه با مخالفت‌هایش نسبت به گسترش خصومت‌ها با روسیه، ناتو را در مهم‌ترین جنگش دوشقه کرده و به‌خاطر مخالفتش با ایجاد دفتر ناتو در ژاپن، بیشتر از گذشته مغضوب آمریکا شده است. این کشور به‌دلیل مخالفت با دبیرکلی بن‌والاس، وزیر دفاع انگلیس در سازمان ناتو مورد خشم لندن نیز قرار دارد. انگلیسی‌ها به‌طور همزمان از بایدن نیز به‌دلیل مخالفتش با دبیرکلی بن‌والاس خشمگین هستند. در خارج از ناتو اما نه‌چندان دور، متحدان سنتی و نزدیک آمریکا مانند برزیل، اعراب به رهبری عربستان‌سعودی و هند نسبت به واشنگتن رویگردانی نشان می‌دهند.
وضعیت در جبهه دشمنان نیز برای آمریکا مناسب نیست. چین بی‌ترمز درحال خیزش است، در سایه انباشت قدرت در آسیا اهمیت «روابط بین‌آسیایی» در‌حال افزایش است و «ارتباطات جنوب جهانی» بیشتر شده‌اند.
ناتویی که آمریکا درحال احیای آن است دیگر مانند لوبیای سحر‌آمیز باعث بالا رفتن واشنگتن از پله‌های قدرت در جهان نخواهد شد. در بهترین حالت این سازمان یک درخت بزرگ در محدوده آتلانتیک خواهد بود تا سران غربی هزاران کیلومتر آن‌سوتر از نقاط ثقل جدید قدرت و ثروت در جهان، زیر سایه آن گردهم آیند.

چرا ناتو قابل احیا نیست؟
ناتو به شکل پیشین خود که در رقابتی فراگیر با شوروی قرار داشت و بدون خونریزی در این نبرد حماسی پیروز شد، قابل احیا نیست. به همین دلیل حتی اگر این سازمان نسبت به سال‌های اخیر خود تقویت شود، این سطح از اتحاد و رشد توانمندی‌ها برای بازیابی جایگاه گذشته‌اش کافی نخواهند بود.
در ادامه به دلایلی پرداخته شده که نشان می‌دهند ناتو قابلیت احیای وضعیت پیشین خود در جهان را ندارد و با وجود موفقیت‌های سطحی‌اش به دلیل وقوع جنگ اوکراین، مانند افزایش همگرایی میان اعضا، ناچار از تحمل تنزل جایگاه خود است....

متن کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها