کد خبر: 81309

ابراهیم فیاض، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

جشن غدیر با ایجاد احساس تعلق اجتماعی در میان مردم خشونت را از بین می‌برد

اجتماع 10کیلومتری عید غدیر در روز جمعه در‌حالی برگزار شد که حضور مردم با سلایق و ظواهر متفاوت در این جشن مذهبی مورد توجه قرار گرفت.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست:اجتماع 10کیلومتری عید غدیر در روز جمعه در‌حالی برگزار شد که حضور مردم با سلایق و ظواهر متفاوت در این جشن مذهبی مورد توجه قرار گرفت. علاوه‌براینکه حضور مردم در این اجتماع، تصویری از وحدت در عین کثرت جامعه ایرانی را بازنمایی می‌کرد، بار دیگر غلط بودن این گزاره که مردم ایران دیندار نیستند را ثابت کرد. در این میان اما بعضی ادعا می‌کنند که این اجتماعات سبب گسترش شکاف‌های اجتماعی می‌شود و ارتباطی با دینداری واقعی ندارد. برای اینکه این اجتماع و ادعاهای مطرح‌شده درباره شرکت مردم در این جشن را بررسی کنیم با ابراهیم فیاض، استاد مردم‌شناسی دانشگاه تهران گفت‌وگو کرده‌ایم. فیاض معتقد است: «این جشن یک همبستگی و احساس تعلق اجتماعی، در میان مردم ایجاد می‌کند و خشونت‌ها را در جامعه از بین می‌برد. این سرمایه اجتماعی مشارکت عمومی که سبب ایجاد خلاقیت می‌شود را همراه دارد.» مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

*این جشنی بوده که سال‌های سال در ایران برگزار می‌شده؛ در خیلی از شهرها و شهرستان‌ها برگزار می‌شده است. در تهران تقریبا اولین‌بار است که این شکل را پیدا می‌کند. در تهران، این‌طور‌که جشن‌ها از مساجد و حسینیه‌ها خارج شود و به داخل خیابان بیاید و مردم به شکل عمومی در آن شرکت کنند، اتفاق تازه‌ای است. یادم است زمانی که جشن نیمه‌شعبان در میدان ولیعصر برگزار شد، همه شوکه شدند و کسی باور نمی‌کرد مردم حضور پیدا کنند. درباره این جشن هم آن دوستانی که پیشنهاد‌دهنده برگزاری جشن بودند با واسطه به من می‌گفتند خودشان هم شوکه شدند و باور نمی‌کردند که مردم آنقدر شرکت کنند. امسال صداوسیما تبلیغات داشت اما در سال گذشته که اصلا تبلیغی نبود هم مردم آمدند. یقینا سال‌های بعد این جشن مردمی‌تر برگزار می‌شود، بعضی گفتند این جشن دولتی بوده، من نمی‌دانم چقدرش دولتی بوده، اما شک نکنید که مردمی خواهد شد. الان در روز 22‌بهمن مردم خودشان حضور پیدا می‌کنند. مطمئنم در سال‌های بعد این جشن به‌شدت شکل مردمی پیدا خواهد کرد. چون از قدیم ‌انگیزه مذهبی و نذر در میان مردم وجود داشته است. الان می‌بینید هم در 22‌بهمن، هم پارسال تولد امام زمان‌(عج) و امسال هم در عید غدیر مردم خانوادگی شرکت می‌کنند. اینجا دیگر بحث....

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها