کد خبر: 81279

«فرهیختگان» به نقل از سازمان بین المللی مهاجرت؛

در کمتر از سه ماه ۳ میلیون سودانی آواره شدند

جنگ داخلی میان دو ارگان نظامی 3 میلیون نفر را در داخل و خارج از مرزهای این کشور آواره کرد. در سودان چه‌خبر است؟

به گزارش «فرهیختگان»؛ بر اساس آخرین آمار سازمان بین المللی مهاجرت (IOM) و ردیابی جابجایی‌ها علاوه بر جمعیت 2.2 میلیون آوارگان داخلی سودان، نزدیک به 700 هزار نفر دیگر به کشورهای همسایه گریخته اند.

بیشتر آوارگان سودان از ایالت خارطوم (67 درصد) و دارفور (33 درصد) به ایالت شمالی (16 درصد)، رودخانه نیل (14 درصد)، دارفور غربی (7 درصد) و ایالت نیل سفید گریخته اند. غذا، دسترسی به خدمات بهداشتی و اقلام امدادی ضروری به شدت کم شده است. در حالی که بیشتر آوارگان داخلی با جامعه میزبان زندگی می کنند، بیش از 280 هزار نفر از آنها در حال حاضر در پناهگاه ها و کمپ های عمومی ساکنند. تشدید خشونت ها وضعیت انسانی وخیمی را در این کشور و بوجود آورده، حداقل 24.7 میلیون نفر - حدود نیمی از جمعیت سودان - نیاز فوری به کمک های بشردوستانه و حفاظت دارند که یک سوم آنها در دارفور هستند، جایی که وضعیت به شدت رو به وخامت است.

سه ماه است که نبرد بین ارتش سودان و نیروهای پشتیبانی سریع در جریان است و باعث ویرانی در پایتخت و خشونت گسترده در مناطق مختلف این کشور شده است. میلیون‌ها نفر از مردم پایتخت سودان به علت شرایط جنگی و تداوم درگیری‌ها در گرمای شدید تابستان از برق و آب محروم هستند.

اختلافات میان دو ارگان نظامی (ارتش سودان به فرماندهی ژنرال عبدالفتاح البرهان و نیروهای پشتیبانی سریع به فرماندهی ژنرال حمیدتی) در این کشور شرایط را به طور جدی بحرانی کرده و موجب شده برخی درباره خطر تجزیه سودان برای دومین بار در سال‌های اخیر هشدار دهند. سودان همواره در دهه‌های اخیر ناآرامی‌های متعددی را تجربه کرده است که مهمترین آن کودتاهای نظامی بوده است. بررسی تاریخ معاصر سودان نشان می‌دهد که از سال ۱۹۵۷ تاکنون، طی ۶۶ سال اخیر ۱۵ کودتای نظامی در این کشور رخ داده است که آمار بسیار بالایی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان محسوب می‌شود.

 

منبع: پایگاه سازمان بین المللی مهاجرت (IOM)