کد خبر: 81259

عضویت ایران در سازمان شانگهای نشان‌دهنده عزم اعضای اصلی این سازمان برای مقابله با تجاوزطلبی آمریکاست

شمشیر شانگهای علیه غرب

چین به‌طور مستقیم و غیرمستقیم (توسط کره‌شمالی) درحال مهار کره‌جنوبی و ژاپن است و همزمان می‌کوشد با برقراری ارتباطات عمیق با کشوری مانند میانمار، سیطره خود بر شرق آسیا را گسترده‌تر سازد.

سیدمهدی طالبی، خبرنگار گروه بین الملل:چین به‌طور مستقیم و غیرمستقیم (توسط کره‌شمالی) درحال مهار کره‌جنوبی و ژاپن است و همزمان می‌کوشد با برقراری ارتباطات عمیق با کشوری مانند میانمار، سیطره خود بر شرق آسیا را گسترده‌تر سازد. روسیه در اوکراین جنگی بزرگ علیه اروپا را رهبری می‌کند و همزمان ایران با مجبور ساختن آمریکا به ترک افغانستان درصدد تکمیل اخراج این کشور از عراق و سوریه و گسترش این اخراج به دیگر مناطق غرب آسیاست.
به موازات این تحولات ژئوپلیتیکی، چین از نظر اقتصادی درحال تبدیل شدن به وزنه‌ای برابر با آمریکاست و سرمایه‌گذاری‌های کلانی را برای برابری نظامی با واشنگتن انجام داده است. ایران نیز با توجه به طراحی و تولید موشک پیشرفته هایپرسونیک و تبدیل شدن به چهارمین کشور پس از روسیه، چین و آمریکا در ساخت موفق این موشک‌ها، جایگاه نظامی خود را مشخص کرده و در پیوند با پیروزی‌های ژئوپلیتیکی محور مقاومت در جنگ‌های اخیر منطقه‌ای از جنگ 33 روزه گرفته تا جنگ در سوریه و یمن، درحال تبدیل شدن به قدرتی شگرف است. چین و روسیه - که مانند ایران اکنون با تحریم‌های غرب مواجه هستند - به دنبال رشد باشگاه کشورهایی هستند که برای ایجاد یک جهان چندقطبی و ایالات متحده کمترقدرتمند تلاش می‌کنند. در همین حال افزایش همکاری و راهبردی شدن روابط میان چین، روسیه و ایران به‌عنوان سه قدرت شرقی، نوید‌دهنده تکمیل روند تغییر نقطه ثقل قدرت در جهان است؛ نقطه‌ای که برای مدت‌ها در غرب وجود داشت و پس از مدتی از اروپا به عضو دیگری از غرب در آمریکا انتقال یافته بود.
بر همین اساس بود که سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته (14 تیر) در جریان سخنرانی در افتتاحیه طرح ملی «اعتلا» ضمن اشاره به انتقال نرم قدرت از غرب به شرق تاکید کرد: «چین درحال ورود به حوزه‌هایی است که هیچ وقت به آن وارد نمی‌شد زیرا این حوزه‌ها متعلق به آمریکا بود.» فرمانده نیروی قدس با اشاره به نقش انقلاب اسلامی در تحمیل شکست به آمریکا که باعث شکل‌گیری روند تغییر قدرت در جهان شد، اظهار داشت: «ایران باید با هشیاری در زمان مناسب وارد قطار انتقال قدرت در جهان شود.»

متن کامل را اینجا بخوانید.

مرتبط ها