کد خبر: 81199

احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

بازسازی روابط با آذربایجان برمبنای منافع مشترک

روز گذشته امیرعبداللهیان با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان برای ازسرگیری روابط دوکشور در باکو رایزنی و گفت‌وگو کردند. به همین بهانه برای بررسی چالش‌های توسعه تعاملات ایران و آذربایجان با احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست:روز گذشته امیرعبداللهیان با الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان برای ازسرگیری روابط دوکشور در باکو رایزنی و گفت‌وگو کردند. به همین بهانه برای بررسی چالش‌های توسعه تعاملات ایران و آذربایجان با احسان موحدیان، کارشناس مسائل قفقاز گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

در برقراری روابط با آذربایجان غفلت کردیم
موحدیان درباره این نکته که نفوذ اسرائیل در آذربایجان چه پیامدهایی برای ما دارد، گفت: «نفوذ اسرائیل در منطقه، بحث امروز و دیروز نیست. یکی دوسال بعد از استقلال آذربایجان در سال 93 سفارت اسرائیل در این کشور تاسیس شد. از همان ابتدا می‌شد حدس زد که تاسیس سفارت در کشوری که همسایه ماست و می‌تواند متحد ایران در منطقه قفقاز باشد که ایران به منافعش دست پیدا کند، اهدافی پشت‌پرده دارد. منتها به این مساله اندکی بی‌توجهی شد و با توجه به اتفاقات مثبتی که بعد از استقلال آذربایجان ایجاد شد، ایران تصور می‌کرد که عملا آذربایجان همسویی کامل با ایران دارد و خیلی نباید کار خاصی کرد و ارتباطات به‌طور طبیعی حفظ می‌شود. این غفلت باعث شد، اسرائیلی‌ها در آذربایجان سفارت بزنند و شروع به سرمایه‌گذاری کنند. ابتدا مردم آذربایجان توجهی به این کشور نشان نمی‌دادند، اسرائیل یک طرح 30‌ساله در آذربایجان ایجاد کرد و به نفوذ در رسانه‌های آذربایجان، دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، مدارس به‌خصوص در دو دهه اخیر پرداخت. این اقدامات منجر به اعمال نفوذ اقتصادی، سیاسی و درنهایت نفوذ امنیتی اسرائیل در آذربایجان شد.»
وی ادامه داد: ....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها