کد خبر: 81184

زلنسکی: نسبت به از دست دادن حمایت دو حزبی آمریکا واهمه دارم

کی‌یف یتیم می‌شود؟

شدت گرفتن تهاجم ارتش اوکراین که با استفاده از تسلیحات مدرن غربی صورت می‌گیرد حتی اگر موفقیتی هم در میدان نبرد برای دفع تهاجم روسیه نداشته باشد، حداقل ارتش این کشور را در حالت تدافعی زمین‌گیر کرده، هرچند برای دستیابی به موفقیت‌های پایدار و تعیین‌کننده راه دشواری پیش‌رو دارد. 

مجتبی خراسانی، خبرنگار:شدت گرفتن تهاجم ارتش اوکراین که با استفاده از تسلیحات مدرن غربی صورت می‌گیرد حتی اگر موفقیتی هم در میدان نبرد برای دفع تهاجم روسیه نداشته باشد، حداقل ارتش این کشور را در حالت تدافعی زمین‌گیر کرده، هرچند برای دستیابی به موفقیت‌های پایدار و تعیین‌کننده راه دشواری پیش‌رو دارد. 
تاکنون نقش ایالات متحده به‌عنوان مهم‌ترین حامی مالی و نظامی ارتش زلنسکی بیش از دیگران بوده است. اما در روند انتخابات 2024 ریاست‌جمهوری آمریکا، آنچه در کنگره و احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه شنیده می‌شود، حکایت از رسیدن به دوره‌ای از عدم قطعیت و عدم ثبات تصمیم‌گیری در این زمینه دارد. بدون تردید موضوع ادامه یا کاهش کمک‌های مالی و تسلیحاتی واشنگتن به کی‌یف از مهم‌ترین مباحث سیاست خارجی در مناظره‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا خواهد بود؛ سیاستمدارانی که هدف اصلی‌شان پیروزی خود یا حزب‌شان در انتخابات است و مجبور هستند با دوری جستن از هیاهویی که جهان را درگیر خود کرده، ریسک سیاسی در انتخابات را به پایین‌ترین میزان خود برسانند. 
برخلاف احزاب و برخی نمایندگان کنگره، هنوز اکثریت افکار عمومی در ایالات متحده مدافع حمایت واشنگتن از اوکراین هستند. اما در ماه‌های اخیر با توجه به ضعف اقتصادی تحمیل‌شده روزبه‌روز به مخالفان این رویکرد افزوده می‌شود تا جایی که براساس نتایج نظرسنجی موسسه معتبر پیو در حال حاضر 44 درصد از حامیان حزب جمهوری‌خواه و نیز رای‌دهندگان مستقل که به این حزب احساس نزدیکی می‌کنند، معتقدند میزان کمک‌های کشورشان به اوکراین بسیار بیش از انتظار آنها شده است و هرماه نیز به‌سبب شدت جنگ افزایش پیدا می‌کند. در اردوگاه دموکرات‌ها نیز چیزی در حدود 14 درصد از پرسش‌شوندگان با همتایان جمهوری‌خواه خود هم‌نظر بوده‌اند. براساس این نظر‌سنجی در کل شش نفر از هر ده آمریکایی حدود 60 درصد اخبار جنگ اوکراین را از نزدیک دنبال می‌کنند که خود نشان‌دهنده اهمیت این بحران در انتخابات آتی ایالات متحده بوده و ضرورت موضع‌گیری کاندیداهای دو حزب را دو چندان می‌کند. این موضوع همزمان نشان‌دهنده پارادوکس ایجاد‌شده میان سیاستمداران و افکار عمومی است.....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها