کد خبر: 81144

بازگشت میراث به خانه پرشتاب‌تر شد

کدام آثار تاریخی برگشتند؟

اگر از قاچاق و ناپدید شدن ناگهانی آثار باستانی در دهه‌های اخیر بگذریم، روند خروج اکثر آثار تاریخی ایرانی به دوره ۱۰۰ ساله پادشاهی قاجار و با قراردادهای کاوش در ایران همراه با اعطای امتیازهای ویژه به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها بازمی‌گردد.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه:فکر می‌کنم از دو روز گذشته، قرار بر این شد یکی از سوژه‌های روزهای آتی صفحه‌مان این باشد که در چند دهه اخیر چه تعداد و کدام آثار باستانی ایرانی به کشور بازگشته‌اند؟ به هرحال بر هیچ‌کس پوشیده نیست که این حوزه نیز دغدغه‌مندان خود را دارد و با دیدن بازگشت آثار تمدن چندهزارساله ایرانی، احساس غرور به آدمی دست می‌دهد. برای همین پیگیری‌هایم از معاونت میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای به دست آوردن دیتای متناسب با سوژه و ارائه آن در قالب گزارشی با رویکرد مثبت آغاز شد. اما متاسفانه علی‌رغم تماس‌های مکرر با وزارتخانه و معاونت میراث فرهنگی و حتی با وجود توضیح رویکرد مثبت گزارش، همکاری صورت نگرفت و ارائه لیست یا گفت‌وگو را به روزی دیگر موکول کردند. حالا که گله‌ها را گفتم، باید بگویم در گفت‌وگوهای انجام‌شده مسئولان وزارتخانه درباره بازگشت آثار باستانی به کشور با سایر رسانه‌ها، در کمال تعجب و البته با تاسف بسیار، لیست جزئیات آثار بازگردانده شده ارائه نشده است و مسئولان این وزارتخانه، از وزیر گرفته تا مدیرکل‌ها و معاونان، تنها به گزارش اعداد بسنده کرده‌اند. در آخرین گفت‌وگو، ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در 8 تیر ماه در بازدید از سد تاریخی فریمان گفته بود که در مدت حدود ۲ سال از فعالیت دولت سیزدهم، ۳۰ اثر و سند تاریخی به کشور بازگردانده شده است. در این گفت‌وگو ضرغامی تنها به بازگشت سنگ‌نگاره ساسانی اشاره کرده بود که طی چند روز اخیر نیز، خبر بازگرداندن این سنگ‌نگاره در رسانه‌ها منعکس شد. «سنگ‌نگاره ساسانی به کشور وارد و تحویل موزه ملی ایران شد که کار بزرگی بود. در دولت سیزدهم تلاش زیادی از سوی وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی و نمایندگی وزارت امور خارجه در لندن انجام شد تا مجسمه سرباز ساسانی که دهه ۶۰ به صورت قاچاق خارج شده بود، بعد از پیگیری حقوقی بازگردد.»
همچنین دی ماه سال گذشته نیز علی دارابی، معاون میراث فرهنگی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرده بود: «در پرونده الواح هخامنشی، بخش قابل ملاحظه‌ای حل شده است اما فعلا روند استرداد دچار وقفه شده است. دادگاه حکم به تایید ما داده است و قرار بر برگشتن این اشیا به کشور بود و مشکلی برای تحویل وجود ندارد....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها