کد خبر: 81143

جنگ 40 ساله

چگونه ایالات‌متحده خاورمیانه را از دست داد؟

در مارس 2023، چین اعلام کرد در تجدید روابط بین ایران و عربستان‌سعودی نقش میانجی را داشته است؛ گزاره‌ای که سبب شد بار دیگر بر کاهش سریع نقش ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه مهر تایید زده شود.

سجاد عطازاده، مترجم:استیون سایمون، از مسئولان ارشد سابق وزارت‌خارجه و شورای امنیت ملی ایالات‌متحده آمریکا در کتاب خود به نام «توهم بزرگ: ظهور و سقوط جاه‌طلبی آمریکا در خاورمیانه» که در سال‌جاری میلادی از سوی انتشارات پنگوئن منتشر شده است، به بررسی سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا از زمان مذاکرات کمپ دیوید و پیروزی انقلاب اسلامی تا روی کار آمدن دوباره نتانیاهو در سال 2022 پرداخته و معتقد است طی همه این سال‌ها این سیاست از جاه‌طلبی و عدم‌توجه به واقعیات رنج برده است. لیزا اندرسون، رئیس سابق دانشگاه آمریکایی قاهره و مدرسه امور بین‌الملل و عمومی دانشگاه کلمبیا و از برجسته‌ترین متخصصان حوزه خاورمیانه، در مقاله «جنگ چهل ساله، چگونه ایالات‌متحده خاورمیانه را از دست داد» که در شماره می/ ژوئن نشریه فارن افرز منتشر شده، به معرفی و بررسی این کتاب پرداخته است. در ادامه ترجمه این مقاله را می‌‌خوانید.

در مارس 2023، چین اعلام کرد در تجدید روابط بین ایران و عربستان‌سعودی نقش میانجی را داشته است؛ گزاره‌ای که سبب شد بار دیگر بر کاهش سریع نقش ایالات‌متحده در منطقه خاورمیانه مهر تایید زده شود. اندکی پس از روی کار آمدن جو بایدن، واشنگتن خروج ناشیانه خود از افغانستان را تکمیل کرد؛ کشوری که آمریکا 20 سال تلاش کرده بود آن را به دامان غرب بکشاند اما توفیقی حاصل نکرده بود. سپس بایدن که در مقام نامزد ریاست‌جمهوری به‌دلیل دخالت ادعایی محمد‌بن‌سلمان در قتل جمال خاشقچی، عربستان‌سعودی را با اطلاق صفت «منزوی» نقره‌داغ کرده بود، به‌زودی متوجه شد که سعودی‌ها درخواست ایالات‌متحده برای افزایش تولید نفت را رد می‌کنند. در همین حال، تلاش‌های دیپلماتیک ایالات‌متحده برای احیای توافق هسته‌ای ایران در بحبوحه ناآرامی‌های ایران شکست خورد. دولت بایدن همچنین تنها به نظاره روی کار آمدن افراطی‌‌ترین دولت راست اسرائیل نشست؛ دولتی که هدف‌های دموکراتیک این کشور را تهدید می‌کند، سبب آغاز موج جدیدی از خشونت‌ها شده است و پیمان‌های ابراهیم را که با وساطت ایالات‌متحده حاصل شده بود، به‌خطر انداخته است.
باید به کارشناسان متخصص حق داد که...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها