کد خبر: 81135

میراحمدرضا مشرف

عضویت ایران؛ نقطه‌ عطفی برای آینده سازمان همکاری شانگهای

نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو در شرایطی برگزار شد که موضوع عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در دستور کار اصلی این اجلاس قرار داشته و بیشترین توجهات را نیز به‌سوی خود معطوف کرده بود.

میراحمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین الملل:نشست مجازی سران سازمان همکاری شانگهای در دهلی‌نو در شرایطی برگزار شد که موضوع عضویت کامل جمهوری اسلامی ایران در این سازمان در دستور کار اصلی این اجلاس قرار داشته و بیشترین توجهات را نیز به‌سوی خود معطوف کرده بود. بر همین اساس طی روزهای اخیر تحلیل‌های متنوع و متفاوتی را درمورد ورود رسمی و کامل ایران به پیمان همکاری شانگهای و تاثیرات متقابل این عضویت بر هر دوطرف شاهد بوده‌ایم. با توجه به میزبانی چین از دبیرخانه دائمی سازمان همکاری شانگهای و نقش بسیار پررنگ و بی‌بدیل این کشور در این سازمان، شاید ضروری باشد با دیدگاه‌ها و نظرات کارشناسان و مقامات این کشور در رابطه با سازمان همکاری شانگهای به‌طور عام و موضوع عضویت ایران در این سازمان به‌طور خاص، بیشتر آشنا شویم. در همین راستا کانال خبری «سی‌جی‌تی‌ان» چین که زیرنظر مستقیم رادیوتلویزیون دولتی و همچنین حزب کمونیست این کشور اداره می‌شود، اخیرا در تحلیلی نسبتا جامع به شرایط فعلی سازمان همکاری شانگهای و بحث عضویت ایران و پیامدهای آن می‌پردازد که متن زیر ترجمه تقریبا کاملی از تحلیل ارائه‌شده توسط این کانال است.

همکاری شانگهای در مسیر گسترش
همکاری شانگهای بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین نهاد منطقه‌ای جهان، در نشست مجازی روز سه‌شنبه خود پذیرای ورود ایران به‌عنوان جدیدترین عضو سازمان خواهد بود. البته علاوه‌بر ایران، بلاروس نیز درخواست خود برای پیوستن به شانگهای را در سال 2022 ارائه داده است. براساس نظر کارشناسان و مقامات رسمی، رونمایی شانگهای از عضو جدیدش که درواقع دور جدیدی از گسترش این سازمان اوراسیایی را نشان می‌دهد، به‌نوعی گواه محبوبیت اصول و مفاهیم سازمان است؛ همان اصول و مفاهیمی که شکل‌دهنده قالب نوینی از روابط بین‌الملل هستند و به کمک ثبات و توسعه منطقه‌ای می‌آیند.....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها