کد خبر: 81093

دیالکتیک قدرت و اقتصاد پلتفرم‌ها

اپ‌های اجتماعی مشهور چه ضریب نفوذی در دنیا دارند؟

سه روز پیش پارلمان فرانسه معین کرد شبکه‌های اجتماعی تیک‌‌تاک، اینستاگرام و اسنپ‌چت، سن کاربران جدید فرانسوی‌اش را تایید کند و کاربران زیر 15 سال تنها با رضایت والدین‌شان می‌توانند در این سه شبکه اجتماعی حساب باز کنند.

زینب مرزوقی، خبرنگار گروه جامعه:سه روز پیش پارلمان فرانسه معین کرد شبکه‌های اجتماعی تیک‌‌تاک، اینستاگرام و اسنپ‌چت، سن کاربران جدید فرانسوی‌اش را تایید کند و کاربران زیر 15 سال تنها با رضایت والدین‌شان می‌توانند در این سه شبکه اجتماعی حساب باز کنند.
این طرح پس از تصویب در مجلس فرانسه، با اکثریت آرا در مجلس سنا هم مورد حمایت قرار گرفت اما همچنان مشخص نیست که چه زمانی طرح تایید سن قانونی کاربران فرانسوی در سه پلتفرم ذکرشده، لازم‌الاجرا می‌شود؛ چراکه اجرای طرح بستگی با مطابقت آن با قوانین اتحادیه اروپا دارد. امانوئل مکرون نیز پس از بالا گرفتن آتش اعتراضات در فرانسه، به علت کشته شدن نوجوان 17 ساله الجزایری‌الاصل، در چند روز گذشته به نقش بازی‌های ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی در ترویج خشونت اشاره و تاکید کرد که برای حذف محتوای تحریک‌آمیز در شبکه‌های اجتماعی اقدامات محدود‌کننده را اجرا خواهند کرد و این شبکه‌ها باید محتوای حساس را حذف کنند و مسئولیت خود را انجام دهند.
مکرون همچنین خواستار حذف محتواهای حساس و همچنین شناسایی کاربرانی شد که خواهان بی‌نظمی یا تشدید خشونت هستند. همچنین از سوی دیگر دولت فرانسه برای شناسایی افرادی که در شبکه‌های اجتماعی دعوت به مشارکت در اعتراضات و ترویج خشونت می‌کنند، در تلاش است. وزیر کشور فرانسه نیز اعلام کرده است: «مقامات فرانسوی تا حد امکان اطلاعات بیشتری به شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی ارائه خواهند داد تا در ازای آن، هویت افرادی که به خشونت تشویق می‌کنند را به دست آورند. هر فردی که از شبکه‌های اجتماعی برای این کار استفاده کند، شناسایی می‌شود.» تقریبا از سال 2011 و آغاز بهار عربی در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، نقش شبکه‌های اجتماعی در رقم زدن تحولات سیاسی_اجتماعی برای تمام جهانیان روشن شد.
همچنین به گفته کارشناسان علوم اجتماعی، استفاده از واژه‌هایی مانند انقلاب فیسبوکی یا انقلاب توییتری، همگی نشان از...

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها