کد خبر: 81078

وقایع اعتراضی فرانسه در چه چهارچوبی قابل صورت‌بندی است

طرد سیستماتیک، خشم شهری و جنبش‌های ریزومی

با نگاهی به واکنش‌هایی مختلف به اعتراضات فرانسه چند مساله خیلی واضح است. ظاهرا در مساله فرانسه بیش آن که به چیستی و چرایی آن توجه شود به چه می‌توان از آن برداشت کرد ربط پیدا کرده است.

سیدجواد نقوی، خبرنگار گروه اندیشه:با نگاهی به واکنش‌هایی مختلف به اعتراضات فرانسه چند مساله خیلی واضح است. ظاهرا در مساله فرانسه بیش آن که به چیستی و چرایی آن توجه شود به چه می‌توان از آن برداشت کرد ربط پیدا کرده است. حال آنکه مساله فرانسه بیش از آنکه با چند سطح قابل بیان باشد درگیری نهفته در جدل تاریخی پنهان در لایه‌های مختلف اجتماعی است. قبل از ورود به بحث لازم است یادآوری شود اعتراضات سال گذشته در کشور ما ابعاد وسیعی را برای تحلیل طلب می‌کرد اما در آن مقطع شاهد آن بودیم تحلیل‌ها بیش از آنکه چندلایه و دقیق باشد مثل وضعیت کنونی تقلیلگرایی ویژه‌ای را شکل داده بود و آن زمان به جهت شرایط ویژه توان پردازش برخی موارد وجود نداشت اما با فاصله گرفتن از آن مقطع و با روبه‌رو شدن با اعتراضات فرانسه مجددا شاهد آن هستیم که علی‌الظاهر بحث‌ها بیش از آنکه واقعی باشد حاصل نوعی علاقه شخصی یا درگیری تفسیر‌های خاص سیاسی است. به همین خاطر قصد داریم درباره ابعاد اعتراضات فرانسه و حجم بالای خشونت آن از جنبه حکمرانی بحثی را شکل دهیم.

حکمرانی تک‌بعدی در فرانسه
بحث از حکمرانی متاخر به‌شدت وسیع و پیچیده است. حکمرانی‌ها به جهت تغییرات وسیعی که وجود دارد باید مدام در حال تصمیم‌گیری‌هایی خاصی باشند و توان تصمیمات در ساحت‌های سیاسی واجتماعی و فرهنگی را به دقت بررسی کنند؛ چراکه این تصمیمات در کوتاه‌مدت و بلندمدت تاثیراتی مهمی در ساحت حکمرانی دارد به همین جهت بررسی ابعاد اعتراضاتی مثل فرانسه در سطوح مختلفی قابل بحث است. برای ورود به بحث فرانسه لازم است بدانیم چرا فرانسه در سال‌های اخیر دچار چنین اعتراضاتی می‌شود. فرانسه به لحاظ حکمرانی در تفکر اداره دولت خود از جذب مهاجران به‌عنوان یکی از امتیازها برای افزایش بهره‌وری در اقتصاد ملی حساب می‌کند و به این جهت یکی از کشور‌های به‌نسبت مهاجرپذیر است و در ساحت حکمرانی تاکید خاصی بر جذب مهاجر دارد تا بتواند کسری‌های خود در اشکال مختلف را برطرف کند اما مساله از این همین سیاست و تدابیری که در مقابل آن ایجاد شده شروع می‌شود. یعنی درمقابل هجوم مهاجر‌ها چه باید کرد؟ آیا اقتصاد ملی با پذیرش صرفا مهاجران برطرف می‌شود یا نوع رفتار و سیاست‌ورزی که برای مهاجران در نظر گرفته می‌شود هم دارای اهمیت است.....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها