کد خبر: 80948

فرانسه چند ماه پس از حمایتش از آشوب ایران، گرفتار شدیدترین شورش ۲۰ سال اخیر شده، حجم خشونت‌ها بالاست

کارمای آتش در فرانسه

«صحنه‌هایی ناامیدکننده از تهران در‌حالی‌که مردم ایران علیه دولت خود در‌حال تظاهرات هستند... نه ببخشید، اینجا در‌واقع پاریس در قلب اتحادیه اروپا است!»

علی مزروعی، خبرنگار گروه سیاست:«صحنه‌هایی ناامیدکننده از تهران در‌حالی‌که مردم ایران علیه دولت خود در‌حال تظاهرات هستند... نه ببخشید، اینجا در‌واقع پاریس در قلب اتحادیه اروپا است!» این جمله را مایکل والاس عضو ایرلندی پارلمان در توصیف اتفاقاتی گفت که در 4 شب گذشته در پاریس و چند شهر دیگر فرانسه درحال رخ دادن است. این جملات زمانی بهتر معنا پیدا می‌کند که تلاش دولت فرانسه در به آشوب کشیدن خیابان‌های تهران را به‌خاطر بیاوریم. تلاشی که از اقدامات سرویس‌های جاسوسی فراتر رفته و حتی تا گشودن درهای کاخ الیزه روی چهره‌های اپوزیسیون پیش رفت. امانوئل مکرون که با گرفتن عکس یادگاری در کنار مسیح علی‌نژاد امید داشت سناریوی کشته‌سازی در به آشوب کشیدن خیابان‌های تهران کارگر افتد شاید به‌سختی می‌توانست تصور کند که تنها چند ماه زمان کافی است تا در چاهی بیفتد که خودش حفاری آن را برعهده گرفته بود. سه‌شنبه‌شب هفته گذشته پلیس فرانسه روی ناهل امل، نوجوان الجزایری‌تبار اسلحه گشود تا همزمان با شکافتن سینه او شکافی عمیق در میان مردم و دولت فرانسه به‌وجود آورده و خیابان‌های این کشور را درگیر خشن‌ترین شورش 20 سال اخیر این کشور کرده است. خشونتی که آمار دستگیری‌های ناشی از آن در پنجشنبه‌شب گذشته به حدود 600 نفر رسید اما هنوز از شدت آن کاسته نشده است.

ماجرا از کجا شروع شد:بامداد سه‌شنبه ماموران پلیس فرانسه یک نوجوان 17‌ساله را که از او به «ناهل امل» نام برده شده است را حین رانندگی به قتل رساند. پس از این فاجعه دادستانی نانتر ماجرای کشته شدن ناهل را این‌گونه روایت کرد: «ناهل در یک خط اتوبوس رانندگی می‌کرد و زمانی که ماموران سعی کردند او را متوقف کنند، از چراغ قرمز عبور کرد تا فرار کند. سپس در ترافیک گیر کرد و ماموران به خودرو نزدیک شدند و نهایتا او با گلوله‌ای که از بازوی چپ و قفسه سینه‌اش عبور کرد کشته شد. رسانه‌های خبری فرانسه نیز بلافاصله در گزارش‌های اولیه خود به نقل از منابع ناشناس پلیس، علت شلیک پلیس به ناهل را این‌گونه توضیح دادند که این نوجوان با خودرو به دو افسر پلیس حاضر در صحنه برخورد کرده است. ویدئویی که مدت کوتاهی بعد از این خبر‌رسانی‌ها منتشر شد روایت پلیس و خبرگزاری‌های فرانسه را کاملا زیر سوال برد. در این ویدئو کاملا واضح است که نوجوان فرانسوی بدون هیچ‌گونه برخوردی درحال حرکت و فاصله گرفتن از مامورانی است که او را احاطه کرده‌اند، اما به یکباره یکی از ماموران از فاصله‌ای نزدیک به ناهل شلیک می‌کند. این ویدئو باعث می‌شود تا....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها