کد خبر: 80893

«فرهیختگان» گزارش می‌دهد

نصف صادرات کوبا از پزشکی است

در حالی که سرانه پزشک در ایران به گفته مسئولان کشور طی سال‌های اخیر، حدود 13 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر اعلام شده، این رقم در کوبا حدود 90 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر است؛ این امر به این معناست که سرانه پزشک در کوبا نسبت به ایران، حدود 6 برابر و البته در مقایسه با آمریکا حدود 3.5 برابر، فرانسه 2.5 برابر و اتریش 1.7 برابر است.

در حالی که سرانه پزشک در ایران به گفته مسئولان کشور طی سال‌های اخیر، حدود 13 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر اعلام شده، این رقم در کوبا حدود 90 پزشک به ازای هر 10 هزار نفر است؛ این امر به این معناست که سرانه پزشک در کوبا نسبت به ایران، حدود 6 برابر و البته در مقایسه با آمریکا حدود 3.5 برابر، فرانسه 2.5 برابر و اتریش 1.7 برابر است. این موضوع اهمیت سفر اخیر رئیس‌جمهوری به آمریکای لاتین از جمله کوبا را بیشتر آشکار می‌سازد؛ سفری که می‌تواند به گسترش همکاری‌های دو کشور و بهره‌مندی از تجربیات کوبا در حوزه سلامت منجر شود.

از آنجا که شاخص سرانه پزشک، یکی از شاخص‌های مهم نظام‌های سلامت در دنیا محسوب می‌شود، کوبا با جمعیت حدود 11.5 میلیون نفر از سرآمدترین کشورهای جهان در حوزه مراقبت‌های بهداشتی است. دولت کوبا، با اجرای سیستم بهداشت ملی، مسئولیت مالی و اداری مراقبت‌های بهداشتی شهروندان خود را برعهده گرفته است. نکته مهم اینکه مراقبت‌های بهداشتی برای ساکنان کوبا رایگان است و بیمارستان یا درمانگاه خصوصی در آن وجود ندارد، زیرا خدمات بهداشتی توسط دولت اداره می‌شود.
در این کشور، مراقبت‌های پزشکی پیشگیرانه، آزمایش‌های تشخیص بیماری و داروها برای بیماران بستری در بیمارستان رایگان است. البته مواردی مانند داروهایی که غیر از بیماری تجویز می‌شوند، مشکلات شنوایی، دندانپزشکی، صندلی چرخ‌دار، عصای زیر بغل و نظایر آن رایگان نیست اما به دلیل تخصیص یارانه از سوی دولت، با قیمت پایین از طریق فروشگاه‌های دولتی قابل تهیه است. در عین حال، این موارد برای بیمارانی که جزء دهک‌های پایین درآمدی هستند، رایگان است.
هرچند اقتصاد کوبا بعد از فروپاشی شوروی سابق و اتمام یارانه‌های دریافتی در سال 1991، دچار آسیب‌های جدی شد و بعد از آن، تحریم‌های آمریکا نیز بر وضعیت اقتصادی و بهداشتی این کشور تاثیر گذاشت اما برخلاف برخی تصورات رایج ناشی از بازتاب‌های رسانه‌ای درباره کوبا، در حال حاضر این کشور، از کشورهای پیشرفته در حوزه علوم پزشکی و نظام سلامت است.

آمارهای زیر، بیانگر توجه ویژه کوبا به خدمات پزشکی طی دهه‌های اخیر است:..

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها