کد خبر: 80882

معاون فرهنگی، هنری و تربیت‌بدنی سازمان سمای دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

مدارس معارف به رشته‌های دانشگاهی مرتبط متصل می‌شوند

سازمان سمای دانشگاه آزاد حالا سابقه 32 ساله در زمینه تربیت دانش‌آموزان دارد؛ سازمانی که اولین‌بار در سال 1370 و در راستای کمک به وزارت آموزش‌وپرورش کشور ایجاد شد و امروز با داشتن نزدیک به 790 مدرسه در کل کشور، 141 هزار دانش‌آموز دارد.

سارا طاهری، خبرنگار گروه دانشگاه:سازمان سمای دانشگاه آزاد حالا سابقه 32 ساله در زمینه تربیت دانش‌آموزان دارد؛ سازمانی که اولین‌بار در سال 1370 و در راستای کمک به وزارت آموزش‌وپرورش کشور ایجاد شد و امروز با داشتن نزدیک به 790 مدرسه در کل کشور، 141 هزار دانش‌آموز دارد. طبیعتا مباحث تربیتی به اندازه مباحث تعلیمی در مدارس مهم است و نمی‌توان آن را نادیده گرفت؛ موضوعی که در سطح کلان سازمان سما از طریق معاونت فرهنگی، هنری و تربیت‌بدنی دنبال می‌شود. معاونتی که در این سال‌ها تلاش کرده با برنامه‌ریزی مناسب بتواند به نیازهای فرهنگی و هنری آنها پاسخ دهد. حجت‌الاسلام سیدوحید معتمدی، معاون فرهنگی هنری و تربیت‌بدنی سازمان سما، چندی پیش در بازدیدی که از روزنامه «فرهیختگان» داشت، از برنامه‌های این معاونت برای دانش‌آموزان گفت.او می‌گوید مدارس سما بزرگ‌ترین شبکه مدرسه‌ای غیردولتی کشور هستند تا جایی که تقریبا 800 مدرسه در کل کشور و بالغ بر 150 هزار دانش‌آموز زیرمجموعه مدارس سما هستند. به گفته او دو مدرسه معارف اسلامی در سال تحصیلی 1402-1401 فعال شده‌اند و قرار است در سال تحصیلی 1403-1402 که از مهرماه سال جاری آغاز می‌شود، 6 مدرسه جدید هم اضافه شوند. یعنی تعداد مدارس معارف اسلامی در دانشگاه آزاد به 8 مدرسه می‌رسد. قرار است مدارس معارف به رشته‌های دانشگاهی مرتبط متصل شوند و دانش‌آموزان بدون کنکور روی صندلی‌های دانشگاهی بنشینند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید.

*مدارس سما، بزرگ‌ترین شبکه مدرسه‌ای غیردولتی کشور
*یکی از ویژگی‌های مهم مدارس سما این است که بزرگ‌ترین شبکه مدرسه‌ای غیردولتی کشور محسوب می‌شود. تقریبا 800 مدرسه در کل کشور و بالغ بر 150 هزار دانش‌آموز زیرمجموعه مدارس سما هستند. در مدارس غیردولتی، چنین حجم و تعدادی نداریم.
*مدارس سما زیرمجموعه دانشگاه آزاد هستند؛ یعنی مدارس سما مزیت رقابتی دارد چون به یک مجموعه بزرگ علمی در کشور وابسته است و از ظرفیت‌های مادی و معنوی این مجموعه بزرگ هم می‌تواند و هم باید استفاده کند. در ابتدای صحبت‌هایم عرض کردم ما در تمام نقاط کشور، مدرسه سما داریم. تنوع فرهنگی، قومی و قبیله‌ای و حتی مذهبی در مدارس سما مشاهده می‌شود.

*بخشنامه‌ای به نام قرآن، عترت و طرح قدس در مدارس سما داریم. در طرح قدس، جنبه‌های هنری بخشنامه، جشنواره و مسابقه فرهنگی، هنری و قرآنی بسیار قوی است. از سال گذشته، این جنبه‌ها قوت بیشتری گرفته‌اند.

* فرهنگ در مدارس، سه ضلع دارد؛ یکی، نیروی انسانی، بعدی محتوا و دیگری محیط است. ما فکر می‌کنیم نیروی انسانی مهم‌ترین عنصر در بحث اشاعه، ترویج و جا انداختن فرهنگ محسوب می‌شود. اگر نگوییم «تمام» ولی «غالب» و بیش از 80 درصد فعالیت‌ها و توان خود را برای نیروهای انسانی در بحث فرهنگی مدارس سما گذاشته‌ایم.

*طرح‌هایی در حال انجام است؛ یکی از آنها درخصوص نوع نگرش به فرهنگ و درس خواندن و حتی دنیا بوده که در قالب «فلسفه برای کودک» تدریس می‌شود. این طرح سال‌ها پیش در کشورهای دیگر آغاز شد. مقام‌معظم‌رهبری در دهه 80 تاکید کردند ما باید این کار را برای مدارس کشور شروع کنیم. مدارس سما در دهه 80 حرکتی انجام داد ولی به‌طور جدی از سال 1398 در مدارس سما دست به کار شدیم.

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها