کد خبر: 80765

مائده شیرپور

آقای وزیر، باور کنید فروش نفت خبر خوب نیست

مائده شیرپور، خبرنگار: وزیر نفت روزگذشته نوید داده که "به زودی خبر خوشی از فروش نفت" می‌دهد، غافل از اینکه نباید خبر فروش نفت را از اساس خبر خوش نامید چون...
اگر آقای اوجی اسناد بالادستی و چشم انداز را دیده باشد(که قطعا دیده) اگر در سالهای بعد از انقلاب درباره دغدغه نخست کشور در زمینه فروش نفت مقاله ای خوانده باشد یا بیانات مقام معظم رهبری در زمینه فروش نفت و گاز را شنیده، دیده و یا خوانده باشند(که بعد است هیچکدام از این اتفاقات رخ نداده باشد) باید بداند که فروش نفت و گاز خام با وجود تحریم حتی در صورت کمبود ذخایر ارزی کشور باز هم خبر خوشی نیست.
خوب است که مسیر تحریمها رفع می شود خوب است که ممنوعیت در مسیر جمهوری اسلامی وجود نداشته باشد که اگر خواست نفت و گاز بفروشد بتواند اما این اصلا خوب نیست که ما روز به روز میزان فروش نفت و گاز خاممان را بیشتر و بیشتر می کنیم.
اگر باورمان این باشد که نفت و گاز سرمایه های اصلی کشور بوده و باید برای آیندگان هم بماند و روزی این ذخایر تمام می شود باید بتوانیم برای رسیدن به ارزش افزوده از این نعمت خدادادی کاری کنیم و پس از چهل سال از انقلاب بتوانیم مسیرهای مشخصی را برای رسیدن به اهدافی که در چشم اندازهایمان داریم تعیین کرده و به توصیه راهبردی مقام معظم رهبری عمل کنیم.
حتما می دانیم که عدم خام فروشی نفت، همواره یکی از مطالبات و توصیه‌های اقتصادی رهبر انقلاب اسلامی نسبت به دولت‌های مختلف بوده است و البته راهکاری هم برای عدم خامفروشی و سود توصیه کردند در همین رابطه ایشان در ارتباط تصویری با جلسه هیئت دولت تدبیرو امید در دوم شهریور 1399 فرمودند: « از سالها پیش، بنده مکرّر در مورد پالایشگاه‌سازی سفارش میکردم، که خب یک‌ خرده تأخیر شده. حالا این سیاست وجود دارد؛ بسیار خوب! دنبال کنید، این کار بسیار مهم است و شاید بتوانیم ان‌شاءالله عمده‌ی بهره‌مندیِ خودمان از نفتِ باارزش را قرار بدهیم از صادرات نفتی که ارزش افزوده‌اش مال خود ما است؛ یعنی خود ما این را پالایش کرده‌ایم، گازوئیل یا مثلاً بنزین تولید کرده‌ایم، آن را صادر میکنیم؛ هم صادراتش آسان‌تر است، هم عاید‌ی‌اش برای کشور بمراتب بیشتر است.» 
خب؛ مسیر مشخص راهکار ارائه شده و چرایی این مسیر و نفع کشور و آیندگان از این تصمصم هم تبیین شده است پس به نظر می رسد آقای اوجی اگر قرار است خبر خوشی را به جامعه بدهند که مردم مسرور شوند بهتر است درباره افتتاح پالاسشگاه جدید و یا افزایش فروش مشتقات نفت و گاز باشد یا حتی کاهش خام فروشی و جلوگیری از هدر رفته سود ملت نه افزایش فروش نفت و گاز. آقای وزیر نفت باید باور کند که با وجود همه تحریمها و همه زحماتی که در مسیر تولید و فروش نفت صورت گرفته اما مادامی که به جای مستقات نفت و گاز نفت و گاز را خام صادر کنیم هر چند مسیرمان با دیپلماسی درست باز شده باشد باز هم خبر خوبی به ملت ندادیم چرا که این روند در دراز مدت جیب نسلهای بعد را خالی کرده و بیکاری را رونق می دهد. اگر پالایشگاه ها اضافه شده، مانعی برای خام فروشی ایجاد و مستقات نفت و گاز استخراج و با ارزش افزوده صادر شوند به جز رسیدن به سودی منطقی مشکل کار بسیاری از جوانان کشور نیز مرتفع شده و برای آیندگان هم میراث خوبی به جای خواهد ماند پس با این تفاصیل ما منتظر خبر خوش واقعی وزیر نفت می مانیم نه فروش چند بشکه بیشتر نفت خام.

مرتبط ها