کد خبر: 80604

جدال شورای رقابت و خودروسازان مونتاژی مشتریان را کلافه کرده، چرا کسی پاسخگو نیست

مردم؛ بازنده قیمت نامعلوم خودروهای مونتاژی

طی روزهای گذشته اخباری مبنی‌بر انصراف 50 هزار نفر از متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از طرح فروش یکپارچه منتشر شد .

میثم اکبری، خبرنگار گروه اقتصاد:طی روزهای گذشته اخباری مبنی‌بر انصراف 50 هزار نفر از متقاضیان خودروهای داخلی و مونتاژی از طرح فروش یکپارچه منتشر شد که در این میان براساس گفته مسئولان مربوطه در میان خودروهای داخلی تا 20 درصد و در میان خودروهای مونتاژی ۵۰ درصد از متقاضیان خودروهای مونتاژی که در دور اول عرضه یکپارچه خودرو در سامانه ثبت‌نام کرده بودند بعد از فراخوان خودروساز نسبت به واریز وجه خرید خودرو اقدام نکرده و عملا انصراف خود را از این موضوع اعلام کرده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد چند دلیل کارشناسی و برداشت‌های متفاوت در رسانه‌های کشور مطرح شده است. برخی‌دلیل انصراف از ثبت‌نام خودروهای داخلی را روند کاهشی قیمت خودرو طی مدت اخیر به دلیل تاثیرپذیری از افت قیمت ارز می‌دانند و معتقدند از آنجایی که قیمت برخی از خودروهای موجود در بازار با فاصله اندکی نسبت به قیمت کارخانه و حتی در برخی محصولات کمتر از قیمت کارخانه است، افرادی که با نیت سفته‌بازانه در این طرح‌ها ثبت‌نام کرده بودند از آن خارج شده‌اند؛ چراکه آنان حاشیه سود کمی را انتظار دارند.

از موارد دیگری که کارشناسان درخصوص دلایل انصراف از دریافت خودروهای داخلی مطرح‌ شده، بازه‌های زمانی طولانی تحویل خودرو درخصوص خودروهای داخلی است چنانکه برخی خودروسازان موعد تحویل خودروهای خود را سال‌های 1403 و حتی 1404 اعلام کرده‌اند که این عامل در کنار آنکه قیمت پرداختی در آن بازه نیز براساس قیمت اعلامی در تاریخ مدنظر است به عدم اقبال مشتریان دامن زده تا نیاز خود از بازار آزاد رفع کرده و ریسک مربوطه را به جان نخرند.

همچنین در بازار خودروهای مونتاژی نیز کاهش اختلاف میان قیمت بازار و قیمت کارخانه در عدم پیگیری متقاضیان جهت خرید خودرو از کارخانه نقش دارد. این مورد در کنار تصویب واردات خودروهای نو و کارکرده در کاهش انتظارات تورمی در بازار خودرو، بخشی از دلایل انصراف از ثبت‌نام این خودروها را توضیح می‌دهد.

اما یکی از موارد مهمی که در میان استدلال انصراف افراد در میان رسانه‌ها و کارشناسان بدان کمتر پرداخته شده و در بررسی «فرهیختگان» از علل انصراف متقاضیان دیده شده، آن است که ....

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

 

مرتبط ها