کد خبر: 80602

مشاوره رایگان به مجلس: به مسائلی که ذینفع نیستید هم واکنش بدهید

کشمکش مجلس و وزارت کشور بر سر یک بخشنامه

جلسه علنی روز گذشته مجلس یازدهم جدای از رای اعتماد به وزیر جدید جهادکشاورزی و اصلاح بندهایی از قانون انتخابات تناسبی با یک حاشیه همراه بود.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست:جلسه علنی روز گذشته مجلس یازدهم جدای از رای اعتماد به وزیر جدید جهادکشاورزی و اصلاح بندهایی از قانون انتخابات تناسبی با یک حاشیه همراه بود. صدای بلند نمایندگانی که به محض ورود وزیر کشور به مجلس به نشانه اعتراض و مخالفت «دو دو» می‌کردند، بلافاصله حاشیه‌ساز شد و صحن علنی برای دقایقی متشنج شد. علت اصلی اعتراض نمایندگان به ابلاغ بخشنامه‌ای توسط معاون سیاسی وزارت کشور برمی‌گشت که حدود اختیارات نمایندگان را به خاطر نزدیک شدن به انتخابات محدود می‌کرد.

ماجرا به ابلاغ بخشنامه معاون سیاسی وزارت کشور به فرمانداران و استانداران در 11 خرداد ماه مبنی‌برعدم همراهی با نمایندگان مجلس در سال آخر مجلس، برمی‌گردد. در بخشی از این بخشنامه آمده: «فرمانداران، بخشداران و معاونان فرماندار ضمن تداوم پیشبرد امور شهرستان در حوزه‌های مختلف عمرانی، اقتصادی، توسعه‌ای و... در روابط با نمایندگان محترم مجلس در دوره باقی‌مانده تا انتخابات، برای پیشگیری از هرگونه سوءبرداشت، نسبت به عدم همراهی و معیت نماینده محترم شهرستان در حوزه انتخابیه در موضوعات و جلسات شائبه‌دار، حساسیت و دقت لازم را داشته باشند...» موضوعی که با واکنش منفی نمایندگان مجلس همراه شد و باعث شد، وزیر کشور 28 خرداد در نامه‌ای به استانداران بخشی از بخشنامه «غلامرضا» معاون سیاسی وزارت کشور را ملغی اعلام کند. بااین حال اما اعتراض نمایندگان به این بخشنامه جنجالی ادامه داشت. 29 خردادماه کاظم دلخوش، نماینده صومعه‌سرا در واکنش به بندی از بخشنامه درباره عدم حضور نمایندگان در پروژه‌های استانی گفت: «نماینده مجلس تا روز آخر کاری خود (هفتم خرداد1403) نماینده است و نمی‌توان به بهانه سال پایانی فعالیت، مانع از انجام مسئولیت‌های نمایندگی‌اش شد.» حسن محمدیاری، نماینده مردم تالش هم گفت: «شما در جریان هستید که نمایندگان شهرهای کم‌برخوردار در جذب اعتبارات با چه مشکلاتی مواجه هستند. اساسا اگر همراهی قوه مجریه در کارها وجود نداشته باشد، امور اجرایی معطل می‌ماند. در این شرایط نمایندگانی که تاوان ناکارآمدی برخی مدیران اجرایی را می‌دهند، مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند که به‌هیچ‌عنوان قابل قبول نیست.» برخی از نمایندگان هم ضمن اعتراض، خطاب به وزیر کشور خواهان عزل معاون سیاسی وزارت کشور بودند. شهریار حیدری، نماینده مردم قصر شیرین و گیلان غرب یکی از همین نماینده‌ها بود که در صحن علنی مجلس، گفت: «وزیر کشور باید معاون سیاسی خود را همین امروز عزل کند وگرنه مجلس با رفتار ناصحیح وی برخود خواهد کرد.» حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، خطاب به وزیر کشور گفت: «آقای غلامرضا، معاون سیاسی جنابعالی که آن را به‌عنوان رئیس ستاد انتخابات انتخاب کرده‌اید را هرچه سریع‌تر عزل کنید وگرنه مجلس آن را عزل خواهد کرد...»
اعتراض نمایندگا ن تا آنجا ادامه پیدا کرد که 200 نفر از مجلسی‌ها، نامه استیضاح وزیر کشور را امضا کردند. با توجه به اینکه اعتراض نمایندگان مجلس نسبت به این بخشنامه به‌جا بوده اما جای خالی این میزان ممارست مجلس برای پیگیری برخی مصوبات و اقدامات مهم در مواردی که به مشکلات جامعه مربوط بوده نیز کاملا احساس می‌شود، از جمله؛

منتظر گذاشتن لایحه تجمعات در ورود به صحن علنی
غفلت از حقابه هیرمند
ورود دیرهنگام به موضوع مسمومیت‌ها
فقدان درخواست پاسخگویی از وزیر کشور در ماجرای اربعین
سکوت مجلس در ماجرای استادیوم مشهد
عدم برخورد با پلیس‌نماها


کسی نمی‌تواند این حق را از نمایندگان سلب کند که در قبال دفاع از جایگاه خود واکنش نشان نداده و با رفتارهایی که این جایگاه را زیر سوال می‌برد برخورد نکنند اما خود نمایندگان نیز باید به این نکته توجه کنند که مهم‌ترین لازمه حفظ شأنیت نمایندگی این است که مردم نمایندگان را منادیان مطالبات خود دیده و صدای آنها را در راستای رفع مشکلات‌شان کمک‌کننده ببینند.

 

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها