کد خبر: 80548

چند سوال مهم درباره آمار وزیر بهداشت برای توریسم سلامت و بررسی وضعیت مهاجرت پزشکان

خطای آماری؟

کشوری که درصدد تبدیل شدن به قطب گردشگری سلامت است حتما با این رویه مهاجرت پزشکان و متخصصان و خروج نیروهای توانمند، در آینده توان پاسخگویی به نیازهای جمعیت خودش را هم به سختی خواهد داشت، چه برسد به اینکه بتواند رضایت گردشگران سلامت را جلب کند.

ابوالقاسم رحمانی، دبیر گروه جامعه:وزیر بهداشت 7 خردادماه امسال در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور گفت که «سال گذشته بیش از یک میلیون و 200 هزار بیمار خارجی را در مراکز بیمارستانی کشور درمان کردیم.

10 خرداد امسال، مدیرکل همکاری‌های بین‌المللی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت که «گفت: «سالانه یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار بیمار از دیگر کشورها به بیمارستان‌های کشورمان مراجعه می‌کنند.

رئیس انجمن حرفه‌ای گردشگری سلامت ایران اعلام کرده بود: «حدود ۵۰۰ هزار گردشگر سلامت در ۸ ماهه اول سال ۱۴۰۱ به ایران سفر کرده‌اند.

دیاکو عباسی، دبیر شورای راهبری گردشگری سلامت کشور 7 دی‌ماه پارسال، تعداد ویزاهای درمانی صادرشده از سوی وزارت امور خارجه را ۳۵۰ هزار ویزا اعلام کرد.

چند روز پیش سازمان جهانی گردشگری، شمار گردشگران خارجی ورودی به ایران در سال ۲۰۲۲ را 4.1 میلیون توریست خارجی اعلام کرد.

این که از آمار حدود 4 میلیونی گردشگران بیش از یک میلیون و 200 هزار نفرشان گردشگر سلامت باشند هم باز عجیب و غریب به نظر می‌رسد و وزیر بهداشت باید این معادله عجیب را حل‌وفصل کند.

طبق اطلاعات علمی و پژوهش‌های صورت‌گرفته معمولا چیزی حدود 4 تا 7 درصد گردشگران ورودی به کشور، گردشگران سلامت هستند که این هم دست رد دیگری است بر سینه آن اظهارات و آمارهای عجیب‌وغریبی که بالاتر با هم مرور کردیم. 

بین ۸ تا ۱۳هزار دلار متوسط هزینه‌کرد گردشگرانی است که با هدف درمان وارد ایران می‌شوند. محمدرضا ترجمان، رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت گفت: «یک توریست معمولی غیردرمانی میانگین 840 دلار در کشور هزینه می‌کند اما یک توریست درمانی بین 3000 تا 5000 دلار ارز‌آوری برای کشور دارد. اگر 200 هزار گردشگر درمانی وارد کشور شوند یک میلیارد دلار ارزآوری برای کشور خواهد داشت.»

ما مبنای محاسبه را نه 8 هزار و 13 هزار دلار و نه 3 هزار دلار، که 5 هزار دلار می‌گذاریم و آن را در دلار 50 هزار تومانی ضرب می‌کنیم. 300 هزار میلیارد تومان عددی است که در خوشبینانه‌ترین حالت از گردشگری سلامت در سال 1401 عاید کشور شده است. خب، این عدد حالا کجاست؟

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها