کد خبر: 80506

سیدرضا صدرالحسینی در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

هندسه جدید قدرت در جهان نگاه عربستان را به شرق معطوف کرد

به بهانه سفر روز گذشته وزیر خارجه عربستان به ایران با سید‌رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

زهرا طیبی، خبرنگار گروه سیاست:تغییر مسیر سیاست خارجی عربستان، به سمت شرق و اهمیت به برقراری روابط با کشورهای آسیایی موضوعی است که مدتی است در اولویت سیاست خارجی این کشور قرار گرفته است. از طرفی هم به نظر می‌رسد که عربستان مانند گذشته اتکای زیادی به آمریکا ندارد و در مواردی هم رفتارش را با آمریکا تغییر داده است. با در نظر گرفتن این موارد و با توجه به توافق ایران و عربستان و به بهانه سفر روز گذشته وزیر خارجه عربستان به ایران با سید‌رضا صدرالحسینی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.

* باتوجه به نگاه سیاست خارجی عربستان، به واقعیت‌های به‌وجود‌آمده در جهان و فهم اینکه تغییراتی در هندسه قدرت در حال اتفاق افتادن است و قدرت از غرب به شرق به‌ویژه به آسیا در حال تبدیل است، عربستان متوجه شد که برای رسیدن به برنامه‌های توسعه اقتصادی خودش، ضرورت دارد ضمن ارتباط با غرب، موضوع مهم و سرنوشت‌سازی به نام توجه به شرق را هم در دستورکار سیاست خارجی‌اش قرار دهد. درواقع عربستان کاهش ارتباطی با غرب و به‌ویژه آمریکا نداشته اما ظرفیت‌های خالی قابل توجه در حوزه سیاست خارجی خودش در شرق و به‌ویژه در دو کشور چین و ایران را می‌خواهد تکمیل کند که این نگاه واقع‌بینانه و کاملا ملموسی در نظام بین‌الملل است.

*به‌نظر می‌رسد چشم‌اندازی که در طول چندماه گذشته از تغییر و تحولات در منطقه به وجود آمده، نشان‌دهنده تاثیرات قابل توجهی است که ما باید آن را در طول زمان در آینده مشاهده بکنیم. درحقیقت آنچه می‌توانیم پیش‌بینی بکنیم، تغییرات قابل توجهی است که در حوزه امنیتی و اقتصادی در منطقه اتفاق خواهد افتاد. قطعا ایران و عربستان با یک نگرش آینده‌پژوهانه به این نقطه رسیدند که باید روابط خودشان را برقرار کنند و البته هرقدر که نسبت به این موضوع اهمیت بیشتری به خرج بدهند، می‌توانند، تاثیرات بیشتری در حوزه مسائل اقتصادی و تجاری و همکاری‌های مشترک ایفا کنند.

متن کامل گفتگو را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها