کد خبر: 80471

قصه تعطیلات تابستانی و همان ماجرای همیشگی

اگر پول در جیبت نیست، گرما بخور!

آنچه می‌خوانید سطرهایی است از مقاله‌ای از مجله ویک چاپ آمریکا که به بحران‌های ناشی از تعطیلات تابستانی در این کشور، در قیاس با کشورهای دیگر می‌پردازد.

هومن جعفری، خبرنگار گروه فرهنگ:آنچه می‌خوانید سطرهایی است از مقاله‌ای از مجله ویک چاپ آمریکا که به بحران‌های ناشی از تعطیلات تابستانی در این کشور، در قیاس با کشورهای دیگر می‌پردازد. شاید خواندن این سطرها کمک خوبی باشد تا بیشتر درک کنیم که دقیقا درمورد چه چیزی صحبت می‌کنیم.  «حدود نیمی از آمریکایی‌ها تابستان امسال برای تعطیلات به هیچ کجا نخواهند رفت.

آمریکا در تعطیلات تابستانی افتضاح است. به گواهی مستندات بسیار، آمریکا تنها اقتصاد پیشرفته‌ای است که برای ایام تعطیلات به کارمندان و کارگران خود حقوق نمی‌دهد. ما حتی برای تعطیلات ملی خود نیز بخل به خرج می‌دهیم و افراد شاغل مجبورند در آن ایام نیز کار کنند.

ما چرا؟ چون دوری از محل کار خود را نمی‌توانند تحمل کنند؟ نه. بلکه به خاطر ترس: ترس از اخراج، ترس از عقب ماندن از کار، یا ترس از ضرر مالی. سیستم بی‌حساب‌وکتاب اشتغال در آمریکا و ناامنی شغلی در این کشور (خواه شاغلان به استخدام رسمی درآمده باشند یا به‌صورت موقت مشغول به کار شده باشند) سبب می‌شود تا شاغلان بیم آن داشته باشند که درصورت دور شدن از فضای کار، برایشان جایگزین پیدا شود.

دستمزدهای آنان نیز اغلب آنقدر پایین یا غیرقابل پیش‌بینی است که نمی‌توانند با خیال آسوده به مسافرت بروند و پول خرج کنند.  مشکل دیگری که در آمریکا تابستان را برای بزرگسالان سخت می‌کند تعطیلی مدارس است. البته این تعطیلات، هم برای دانش‌آموزان بد است (به‌خصوص آنهایی که از خانواده‌های کم‌درآمد بوده و از نظر یادسپاری آموخته‌ها از همسالان ثروتمند خود عقب‌تر هستند) و هم برای والدین.

تعطیلات تابستانی همه‌جای دنیا یک شکل دارد. اگر پول داشته باشی، سفر به سواحل و خوش‌گذرانی و رفع خستگی چند ماه کار سنگین. اگر پول نداشته باشی، ماندن در شهر و دیار و سپری کردن وقت به شیوه‌های ارزان‌تر.

تابستان برای خانواده‌ها بسیار پرهزینه است. فقط بحث سفر نیست. بسیاری از فیلم‌های گرانقیمت و پرهزینه یا بلاک‌باسترها در تابستان اکران می‌شوند. بسیاری از خوانندگان مطرح و هنرمندان بزرگ در تابستان تورهای ملی یا بین‌المللی می‌گذارند. آلبوم‌های موسیقی و دیگر آثار هنری در فصل تعطیلات فرصت بیشتری برای رونمایی و فروش دارند.  به‌هرحال هر جای دنیا که باشی، تابستان برایت هزینه خواهد داشت. 

 

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها