کد خبر: 80423

احمدرضا مشرف

طالبان و پرونده پیچیده مواد مخدر در افغانستان

انتشار برخی گزارش‌ها درمورد کاهش چشمگیر کاشت خشخاش در افغانستان تحت حاکمیت امارت اسلامی طالبان، در روزهای اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته است.

احمدرضا مشرف، پژوهشگر حوزه بین الملل:از آنجا که افغانستان طی چند دهه اخیر همواره در جایگاه بزرگ‌ترین تولید‌کننده مواد مخدر دنیا قرار داشته، بحث کاشت و قاچاق مواد مخدر به‌عنوان یک موضوع کلیدی و بسیار سرنوشت‌ساز در حوزه مسائل افغانستان و همچنین در روابط دولتمردان کابل با جامعه جهانی در نظر گرفته شده است. بر همین اساس انتشار برخی گزارش‌ها درمورد کاهش چشمگیر کاشت خشخاش در افغانستان تحت حاکمیت امارت اسلامی طالبان، در روزهای اخیر به‌شدت مورد توجه قرار گرفته و دیدگاه‌ها و نظرات متفاوتی را در رابطه با صحت‌سنجی این گزارش‌ها و به تبع آن نسبت به عملکرد طالبان در بحث مبارزه با مواد مخدر رقم زده است.

بی‌بی‌سی در گزارش خود در رابطه با کاهش تولید مواد مخدر در افغانستان به دو گزاره استناد کرده است: نخست، تحلیل‌های ماهواره‌ای شرکت «الکیس» از وضعیت مزارع خشخاش در افغانستان و دوم، تحقیقات میدانی که بنابر ادعای بی‌بی‌سی مستقیما توسط خبرنگاران این بنگاه خبرپراکنی انجام گرفته است. در تصاویر ماهواره‌ای که مورد تجزیه‌وتحلیل شرکت «الکیس» قرار گرفته و بی‌بی‌سی نیز بدان استناد می‌کند، تفاوت بسیار چشمگیری در سطح مزارع زیر کشت خشخاش در سال‌های 2022 و 2023 نشان داده می‌شود. بر مبنای این تصاویر در یک‌سال اخیر کشت خشخاش در نواحی‌ای مانند هلمند به 1% سال قبل از آن رسیده است: «مقایسه تصاویر با وضوح بالا از ولایت هلمند نشان می‌دهد که مساحت کشت خشخاش از سال گذشته تا امسال از 129 هزار هکتار به کمتر از هزار هکتار کاهش یافته است.» دیوید منسفیلد از کارشناسان مواد مخدر همکار با شرکت الکیس نیز با استناد به این تصاویر از احتمال کاهش 80 درصدی کشت مواد مخدر در افغانستان در مقایسه با سال 2022 خبر می‌دهد. از سوی دیگر بی‌بی‌سی از اعزام خبرنگاران خود به چندین ولایت(استان) افغانستان خبر می‌دهد که در گزارش‌های ارائه‌شده از سوی تمامی آنها بر کاهش چشمگیر مزارع زیر کشت خشخاش و اهتمام جدی طالبان بر نابودی مزارع باقی مانده تاکید شده است.

متن کامل را اینجا بخوانید.

 

مرتبط ها